نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت روبات های زیر آب با تقلید از مکنده ماهی

مکنده ماهی ها، ماهی هایی بدون فک و دندان دار هستند که جزو دسته دهان گردواران به حساب می آیند. این موجودات یکی از بهترین و مفید ترین ماهی های روی کره زمین هستند که مهندسان با الهام گیری از شیوه حرکت آنها به ساخت وسایل نقلیه مناسب برای حرکت در زیر آب پرداخته اند.

این آبزیان از نوسانات هماهنگی برای ایجاد گرداب در اطراف خود استفاده می کنند و از طریق این گرداب ها فشار آب موجود در اطراف خود را کم تر می کنند. در طی این فرایند کشش رو به جلویی ایجاد می شود که این دو آبزی با استفاده از آن در آب به جلو حرکت می کنند.

محققان در این باره بیان کردند که مکنده ماهی ها و عروس های دریایی مانند سایر آبزیان حرکت نمی کنند. طریقه حرکت آنها به نحوی است که با استفاده از مکش و تولید یک منطقه کم فشار در اطراف، خود را در آب حرکت می دهند. این روش یکی از روش های غیر معمول در ایجاد نیروی محرکه است که انرژی بسیار کمتری نسبت به روش های مورد استفاده توسط سایر آبزیان مصرف می کند.

جان دبیری از دانشگاه آکسفورد به همراه همکارانش این آبزیان را در تونلی قرار دادند که آب موجود در آن با دانه های شیشه ای میکروسکوپی مخلوط کشته بود. دانشمندان با استفاده از این دانه های شیشه ای می توانستند حرکات سیال موجود در تونل را به دقت پیش بینی کنند. محققان دریافتند که هر دو این آبزیان از نوسانات هماهنگی برای ایجاد گرداب در اطراف خود استفاده می کنند و از طریق این گرداب ها فشار آب موجود در اطراف خود را کم تر می کنند. در طی این فرایند کشش رو به جلویی ایجاد می شود که این دو آبزی با استفاده از آن در آب به جلو حرکت می کنند.

در ادامه می توانید فایل ویدیویی از ساختار حرکتی این موجودات که توسط دانشمندان تهیه شده و تحقیقات بر روی آن انجام شده است را مشاهده کنید.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل