نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راه‌اندازی چهار مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه شهید چمران

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت 10 مرکز تحقیقاتی کاربردی در دانشگاه شهید چمران، اظهار کرد: با توجه به اهمیت مراکز پژوهشی در نیازشناسی و انجام تحقیقات کاربردی، گسترش این مراکز از برنامه‌های معاونت پژوهش دانشگاه شهید چمران است.

وی افزود: در همین راستا به دنبال راه‌اندازی مرکز مطالعات شهری، مرکز مطالعات بانکی و ارزی، مرکز تحقیقات پلیمر و مرکز تحقیقات فناوری سلول‌های خورشیدی هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: کارهای مقدماتی راه‌اندازی مراکز جدید انجام شده و اساتید پرسشنامه را تکمیل کرده‌اند مدارک لازم نیز به وزارت علوم ارسال شده و در صورت تأیید، این مراکز آغاز به‌ کار خواهند کرد.

حاجی‌دولو با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز تحقیقاتی، گفت: در مراکز مطالعاتی نیازهای استان شناسایی و در قالب پروژه‌های پژوهشی برای برطرف‌ کردن آن اقدام می‌شود. همچنین این مراکز کانال ارتباطی دانشگاه با صنایع هستند و از این طریق دانش فنی اساتید به شرکت‌ها و سازمان‌ها منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراکز تحقیقاتی در ارتقای رتبه علمی دانشگاه نقش به‌سزایی دارند. انجام تحقیقات تقاضامحور و ارتباط با صنعت یکی از شاخص‌های مهم در تعیین جایگاه دانشگاه‌ها است.

معاون فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مراکز تحقیقاتی غیرفعال دانشگاه، گفت: چندین جلسه با نهادهای مختلف از قبیل سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی برگزار شد برای این که فعالیت‌های مرکز پژوهشی زهکشی که دچار رکود بود از سر گرفته شود.

حاجی‌دولو ادامه داد: همچنین مذاکرات فشرده‌ای با سازمان آب و برق برای فعال‌ شدن پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در پژوهشکده آب و انرژی، انجام شده است و باید طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و بودجه لازم برای فعال‌ شدن این دو مرکز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی مراکز تحقیقاتی، تعریف برنامه‌ها و مأموریت‌ها است. اگر برنامه مرکز به‌درستی تعریف نشود، مراکز تحقیقاتی پس از مدتی دچار رکود فعالیت می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر لزوم تقاضامحور بودن مراکز تحقیقات، گفت: باید مأموریت‌ها و شرح وظایف به‌درستی تعریف و تحقیقات کاربردی و تقاضامحور به کمک سازمان‌ها و شرکت‌ها در مراکز مطالعاتی تدوین شود.

حاجی‌دولو با اشاره به فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی دانشگاه، اظهار داشت: در مراکزی مانند مرکز تحقیقات حفاری، گاز و مرکز علوم رفتاری و مرکز تحقیقاتی منطقه‌ای ریزگردها، فعالیت‌های پژوهشی خوبی در حال انجام است که در سطح ملی شناخته شده و پروژه‌های مهمی به آن‌ها واگذار شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل