راه‌اندازی چهار مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه شهید چمران

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت 10 مرکز تحقیقاتی کاربردی در دانشگاه شهید چمران، اظهار کرد: با توجه به اهمیت مراکز پژوهشی در نیازشناسی و انجام تحقیقات کاربردی، گسترش این مراکز از برنامه‌های معاونت پژوهش دانشگاه شهید چمران است.

وی افزود: در همین راستا به دنبال راه‌اندازی مرکز مطالعات شهری، مرکز مطالعات بانکی و ارزی، مرکز تحقیقات پلیمر و مرکز تحقیقات فناوری سلول‌های خورشیدی هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: کارهای مقدماتی راه‌اندازی مراکز جدید انجام شده و اساتید پرسشنامه را تکمیل کرده‌اند مدارک لازم نیز به وزارت علوم ارسال شده و در صورت تأیید، این مراکز آغاز به‌ کار خواهند کرد.

حاجی‌دولو با اشاره به اهمیت فعالیت مراکز تحقیقاتی، گفت: در مراکز مطالعاتی نیازهای استان شناسایی و در قالب پروژه‌های پژوهشی برای برطرف‌ کردن آن اقدام می‌شود. همچنین این مراکز کانال ارتباطی دانشگاه با صنایع هستند و از این طریق دانش فنی اساتید به شرکت‌ها و سازمان‌ها منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراکز تحقیقاتی در ارتقای رتبه علمی دانشگاه نقش به‌سزایی دارند. انجام تحقیقات تقاضامحور و ارتباط با صنعت یکی از شاخص‌های مهم در تعیین جایگاه دانشگاه‌ها است.

معاون فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مراکز تحقیقاتی غیرفعال دانشگاه، گفت: چندین جلسه با نهادهای مختلف از قبیل سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی برگزار شد برای این که فعالیت‌های مرکز پژوهشی زهکشی که دچار رکود بود از سر گرفته شود.

حاجی‌دولو ادامه داد: همچنین مذاکرات فشرده‌ای با سازمان آب و برق برای فعال‌ شدن پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در پژوهشکده آب و انرژی، انجام شده است و باید طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و بودجه لازم برای فعال‌ شدن این دو مرکز تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی مراکز تحقیقاتی، تعریف برنامه‌ها و مأموریت‌ها است. اگر برنامه مرکز به‌درستی تعریف نشود، مراکز تحقیقاتی پس از مدتی دچار رکود فعالیت می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر لزوم تقاضامحور بودن مراکز تحقیقات، گفت: باید مأموریت‌ها و شرح وظایف به‌درستی تعریف و تحقیقات کاربردی و تقاضامحور به کمک سازمان‌ها و شرکت‌ها در مراکز مطالعاتی تدوین شود.

حاجی‌دولو با اشاره به فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی دانشگاه، اظهار داشت: در مراکزی مانند مرکز تحقیقات حفاری، گاز و مرکز علوم رفتاری و مرکز تحقیقاتی منطقه‌ای ریزگردها، فعالیت‌های پژوهشی خوبی در حال انجام است که در سطح ملی شناخته شده و پروژه‌های مهمی به آن‌ها واگذار شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا