نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارایه 100 مقاله در اولین کنفرانس سیستم های بس ذره ای

دکتر رضا افضلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سیستم های بس ذره ای (کپه ای و نانو مقیاس) طیف وسیعی از مسایل نظری، محاسباتی و تجربی را دربرمی گیرد.
وی در توضیح سیستم های بس ذره ای گفت: برخی دانشجویان این تصور را دارند که فقط هر سیستمی که تعداد بیشماری ذره داشته باشد چه به صورت کپه ای و چه به صورت نانومقیاس، یک سیستم بس ذره ای محسوب می شود، در حالی که تنها وجود ذرات بیشمار، باعث نمی شود که از روش های بس ذره ای استفاده کنیم.
عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: وقتی در یک سیستم با تعداد ذرات بیشمار، ذرات موجود با یکدیگر اندرکنش داشته باشند و این اندرکنش ها درنظر رفته شود به آن سیستم، عنوان 'بس ذره ای' اطلاق می شود. 
وی برای روشن تر شدن موضوع، به ذکر مثالی پرداخت و گفت: برای نمونه اگر در یک سیستم تعدادی ذره داشته باشیم که با یکدیگر اندرکنش نداشته باشند، به راحتی می توان معادلات کوانتوم مکانیک معمولی را برای آنها بکاربرد و به همان تعداد ذره معادله 'شرودینگر' برای آنها نوشت و خواص این ذرات را پیش بینی کرد.
افضلی ادامه داد: اما اگر همین تعداد ذره در سیستم با یکدیگر اندرکنش داشته باشند، کار پیش بینی خواص ذرات، بسیار دشوار خواهد شد بنابراین باید از روش های موسوم به 'بس ذره ای' استفاده کرد تا بتوان خواص مواد را پیش بینی و توجیه کرد.
به گفته وی، از آنجا که معمولا اطلاع درستی از جزییات اندرکنش های ذرات بر مواد نداریم، مدل های مختلفی برای این کار پیشنهاد می شود.
دبیر اولین کنفرانس سیستم های بس ذره ای به طرح موضوعات مختلفی همچون تاریخچه نظریه بس ذره ای در ایران و ارتباط تنگاتنگ آن با فیزیک ماده چگال، دستکاری کوانتومی تک الکترون ها با اثرات برهم کنش و مطالعه سیستم های بس ذره ای و نظریه تک الکترونی در این کنفرانس اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: این کنفرانس در محورهای اصلی شامل کوانتش دوم و نظریه اختلالی بس ذره ای و روش های تابع گرین، نظریه تابعی چگالی، نظریه میکروسکوپیک مایعات کوانتومی و گازهای فرمی و ابرشاره ها و ابررساناها، روش های عددی و توابع موج بس ذره ای، اطلاعات کوانتومی و سیستم های بس ذره ای و نظریه بس ذره ای غیرتعادلی تدارک یافته است.
افضلی آمار مقالات ارسالی به دبیرخانه کنفرانس را بیش از 180 عنوان ذکر کرد و گفت: هیات داوران، تعداد 100 مقاله برگزیده را معرفی کردند که ارایه همه این مقالات در قالب پوستر خواهد بود و سخنرانان مدعو در کنفرانس، آخرین یافته های مرتبط با سیستم های بس ذره ای را ارایه خواهند کرد.
وی از حضور پروفسور 'ناصر نفری' بنیانگذار آموزش سیستم های بس ذره ای در ایران و متخصص این حوزه در کنفرانس بس ذره ای خبر داد.
اولین کنفرانس سیستم های بس ذره ای روز پنجشنبه 21 آبان ماه جاری در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می شود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل