قوانین بلند مرتبه سازی در تهران بازنگری می شود

غلامرضا انصاری در گفت و گو با  ایرنا  افزود: امروز یکی از مشکلات اساسی در ساخت و سازها، بدون ضابطه و غیرعلمی بودن آنها است به طوری که بدون در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی منطقه اقدام به ساخت و ساز و بلند مرتبه سازی می کنند.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال غرب تهران که ریه تنفسی پایتخت است، تمام ساخت و سازهایی که در گذشته در این منطقه انجام شده سطحی و ویلایی است که این نشان دهنده اجرای ساخت و سازها همراه با مطالعه بوده؛ اما اکنون شاهد برپا شدن ساختمان هایی بلند در همین قسمت از تهران هستیم که موجب مسدود شدن راه تنفس شهر شده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد:همچنین ساخت و سازهایی که در منطقه 22 و در مسیر کرج و شهر کرج اتفاق افتاده تاثیر نامطلوبی بر روی ورودی هوای تهران گذاشته است که این مساله در روزهای سرد سال به ویژه زمانی که دچار پدیده وارونگی دما می شویم اثرش را بیش از پیش نشان می دهد.
وی تاکید کرد: براین اساس و با توجه به اهمیت موضوع، دولت یازدهم، شورای شهر و شورای عالی شهرسازی به طور جدی به مساله ورود کرده اند و شورای عالی شهرسازی و کمیسیون 5 در حال بازنگری پروانه های صادر شده برای ساخت و ساز چه آنهایی که آغاز شده اند و چه آنهایی که هنوز مسکوت مانده اند، هستند.
وی تاکید کرد: ساخت و سازهای غیر منطقی در طول دو دهه گذشته به ویژه در 10 سال اخیر و اتکای شهرداری به درآمدهای ناپایدار فروش تراکم فاجعه ای را در شهر تهران به وجود آورد که امروز در رابطه با حوزه حمل و نقل و ترافیک با مشکلات غیر قابل حلی مواجه شده ایم.
انصاری گفت: همچنین در رابطه با از بین رفتن فضای سبز نیز شرایط بحرانی پیدا کرده ایم ، تهران درگذشته به باغشهر معروف بود اما امروزه تمام آن باغ ها از بین رفته اند و احیای آنها اگرهم ممکن باشد شاید دهها یا صدها سال زمان ببرد، البته برگشتن به آن روزها بعید به نظر می رسد.
وی افزود:خیابان ولیعصر که در خاورمیانه بی نظیر است اکنون در معرض تهدید ساخت و سازهای بی رویه و آلودگی منابع آبی قرار گرفته است، همچنین به علت مصرف سوخت های غیراستاندارد در مدت 10 سال گذشته آلودگی های شیمیایی زیادی وارد هوا شده که تاثیرات منفی بر فضای سبز این خیابان و باغ ها داشته است.
انصاری با بیان اینکه بحران فضای سبز و مسایل زیست محیطی یکی ازچالش های جدی مدیریت شهری در دهه آینده خواهد بود گفت: اقدامات پیشگیرانه را در شورای شهر مطرح کردیم، افزایش جرایم در تخریب فضای سبز و قطع درختان، نظارت های جدی تر بر ساخت و سازها و عدم تغییر کاربری باغ ها برخی از این اقدامات پیشگیرانه ای است.
وی تاکید کرد: البته این اقدامات فقط تسکین دهنده هستند و اصل مشکل را برطرف نمی کنند اما در هر حال مرهمی است برای مشکلاتی که امروز در شهر تهران گرفتار آن هستیم. 

*** ساخت و سازهای بی رویه شهر تهران منشاء بروز ریزگردها 
وی در ادامه به افزایش ریزگردها در چند سال اخیر درکشور از جمله تهران اشاره کرد و گفت: ساخت و سازهای غیر اصولی در داخل و اطراف شهر تهران یکی از منابع بروز ریزگرد در پایتخت است که باید مورد توجه جدی تر شهرداری قرار گیرد.
انصاری اظهار کرد: همچنین استفاده بی رویه از منابع آبی و حفر تعداد زیادی چاه های غیر مجاز در دولت نهم و دهم امروزه موجب به وجود آمدن بحران جدی در زمینه منابع آبی شد که این مساله بروز ریزگردها را تشدید کرده است.
به گفته وی تغییرات آب و هوایی در سطح جهانی نیز تبعاتی را در زمینه محیط زیست و بروز ریزگردها به همراه داشته است.
بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها 16 تا 22 آبان ماه با شعار نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه، با حضور بیش از 700 رسانه در 567 غرفه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپا است و همه روزه از ساعت 9 تا 20 پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا