درمان سوختگی‌ و زخم‌ با تلفیق علم پزشکی و مهندسی

پوست یکی از بزرگترین ارگان‌های بدن است که 16 درصد وزن را تشکیل می‌دهد. پوست اولین سد دفاعی را در مقابل عوامل بیماری‌زا و محیطی تشکیل می‌دهد بنابراین مشکلات پوستی اعم از بیماری های پوستی ، زخم ها و سوختگی ها تاثیر به سزایی در عمکرد اولین سد دفاعی بدن می‌گذارند.

در سوختگی های پوستی ، با توجه به درجه سوختگی لایه های پوستی از بین رفته و ورود عوامل بیماری زا به آن تسهیل می‌شود. از اینرو روند سریع درمانی برای این پروسه بسیار حائز اهمیت است. استفاده از پچ های پوستی سوختگی یکی از راهکاری مناسب برای تسریع در روند ترمیمی این سوختگی هاست.

اخیرا محققان دپارتمان پوست شرکت زیست سپر انسانی شیوا با آمیزش علوم پزشکی و مهندسی،  مشکلات پیش روی سلامتی را بر طرف کرده اند و رویکرد بین رشته ای آنان منجر به تولید نو آوری هایی شده که درمان ضایعات پوستی و رهایش دارو از طریق پوست را به موضوعی ممکن و آسان تبدیل کرده است.

سیستم رهایش داروی از پوست (TDDS) یا پچ ترنس‌درمال، یک ورقه‌ انعطاف‌پذیر، چندلایه، در ابعاد مختلف و حاوی یک یا چند دارو است که برای جذب سیستمیک دارو بر روی پوست سالم گذاشته می‌شود.

پچ‌های ترنس درمال طوری طراحی شده‌اند که دارو را از پوست سالم عبور دهند و منجر به ایجاد نرخی ثابت و طولانی (1-7 روز) برای جذب سیستمیک دارو شوند.

پچ های پوستی بر پایه نانو داربست های دو بعدی- سه بعدی کلاژن، کیتوسان، اسید هیالورونیک، عسل و برگ ارزن برای سوختگی ها و دیگر زخم ها، پچ رهایش دارو بر پایه نانو داربست طبیعی کلاژن، کیتوسان، اسید هیالورونیک برای کنترل و درمان بیماری ام اس و پچ های نیوزومی کورکومین برای آسیب های تنفسی از جمله نانو پچ های پوستی تولید شده آزمایشگاه سطوح زیستی این شرکت است.

چسب های بافتی

چسب های بافتی نیز از دیگر محصول های این شرکت است. این چسب ها گروهی از ترکیبات طبیعی یا مصنوعی هستند که برای کاربردهای مختلفی اعم از جراحی های زیبایی، جراحی قلب و عروق، جراحی داخلی، پرکننده و زخم های سطحی به کار می روند.

مزیتی که این چسب ها نسبت به انواع نخ های بخیه دارند شامل راحتی استفاده، درد کمتر، ساخت راحت‌تر و سریعتر، گستره کاربرد بالا و ظاهری زیباتر است.

همچنین با این چسب ها احتمال به جا ماندن اثر زخم پس از التیام آن نیز کمتر می شود. همچنین می توانیم در ساختار آن عواملی را قرار داد تا موجب پیشرفت فرآیند بهبود زخم شود و نیز می توان از مسکن ها در ساختار آن استفاده کرد.

با به کار بردن ترکیب مناسب از مواد مورد استفاده در چسب‌های بافتی می‌توان به استحکام و خواص زیستی مناسب برای مقابله با فشار خون و بستن سوراخ آنژیوگرافی دست یافت.

چسب بافتی محصول این آزمایشگاه چسب آنژیوگرافی بر پایه پلی یورتان، سیلیکون و عسل است.

میکرو-نانو چیپ های الکتریکی

میکرو-نانو چیپ های الکتریکی از دیگر فناوری های است که توسط محققان این مجموعه ساخته شده است.این فناوری اشتراک بین تکنولوژی دیجیتال با پزشکی را بیان می کند.

ایمپلنت های بر پایه میکروچیپ ها، حاوی دوزهای دارو به صورت مهر و موم شده هستند که به راحتی توسط پزشکان در بدن ایمپلنت و خارج می شوند. همچنین می توانند هزاران دوز دارویی را برای ماه ها و سال ها درونشان ذخیره کنند و در زمان مناسب آزاد سازند.

در این آزمایشگاه ایی چیپ به منظور کنترل، تشخیص و درمان بیماری صرع طراحی و ساخته می شود.

نانو ذرات حامل دارو

نانو ذرات حامل دارو از دیگر محصول های تولیدی این شرکت است. استفاده از این نانو ذرات نسبت به دارورسانی رایج مزایایی دارد.

انتقال دارو به محل مورد نظر و مورد اثر خود، کاهش اثرات جانبی مصرف دارو، کاهش دوز داروی مصرفی، حفظ دارو از تخریب زیستی، افزایش غلظت دارو در بافت هدف از جمله مزایای آن است.

نانو هیدورژل های مغناطیس کیتوسان و سدیم آلژینات برای درمان زگیل پوستی، نانو ذرات اکازومی برای درمان بیماری های کبدی، نانو ذرات لیپوزومی حامل هموگلوبین خون از جمله نانو حامل های تولیدی این آزمایشگاه هستند.