تاکنون مدرک معتبری در رد یا تایید سلامت محصولات تراریخته ارایه نشده است

علی ایرانپور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به ابهامات موجود در مورد سلامت محصولات تراریخته، اظهار کرد: بحث تولید محصولات تراریخته چندین سال است که در کشور مطرح است و از زمان دولت قبل تا امروز ادامه دارد. تا این لحظه هیچ سند و مدرک معتبری چه در رد یا تایید سلامت این محصولات ارایه نشده است. به نظر می رسد که طرح هایی که در زمینه تولید این محصولات عنوان شده بیشتر در حد شعار بوده و اقدام عملی چندانی در این ارتباط صورت نگرفته است. من فکر می کنم که وزارت جهاد کشاورزی در 2 سال گذشته نیز به همین شکل عمل کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اگر بناست که تصمیماتی در زمینه تولید محصولات تراریخته گرفته شود می بایست همه جوانب علمی، بهداشتی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و… در نظر گرفته شود و سپس تصمیم لازم در این مورد اتخاذ گردد.

وی با اشاره به ممنوعیت تولید و استفاده از محصولات تراریخته در برخی از کشورها تصریح کرد: به نظر می رسد کشورهایی که تولید و استفاده از محصولات تراریخته را ممنوع کرده اند تحقیقاتی در این زمینه صورت داده اند و پس از انجام آزمایشات و پژوهش های گسترده، در راستای تامین منافع ملی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان این ممنوعیت را اعمال کرده اند. من معتقدم حتی اگر هیچ دلیل دیگری وجود نداشته باشد تنها به این دلیل که چندین کشور این اقدام را کرده اند باید زنگ خطری را احساس و محتاطانه تر عمل کنیم. البته این بدان معنی نیست که ما اصلا به سمت محصولات تراریخته نرویم اما قطعا با تحقیق و پژوهش به سراغ این محصولات برویم به گونه ای که بعدا بتوانیم از عملکردمان دفاع کنیم.

ایرانپور در ادامه اظهار کرد: بحث محصولات تراریخته باید در اولویت های بعدی وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد چراکه در بخش کشاورزی موضوعات مهم تری وجود دارد که می تواند این بخش را متحول کند و به یک تحول اقتصادی بینجامد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا پژوهش هایی که تاکنون صورت گرفته نتایج مشخصی در بر داشته است؟ گفت: بخشی از پژوهش هایی که صورت گرفته نتایجی در تایید این محصولات ارایه کرده و بخشی هم در رد این محصولات. بنابراین به نظر می رسد که این پژوهش ها مبنای علمی و کارشناسی دقیقی نداشته است. امیدواریم هم مرکز پژوهش های مجلس و هم مراکز علمی و دانشگاهی به این بحث ورود پیدا کنند و مسوولان کشور را در اتخاذ تصمیم مناسب یاری نمایند.

بحث محصولات تراریخته باید در اولویت های بعدی وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد چراکه در بخش کشاورزی موضوعات مهم تری وجود دارد که می تواند این بخش را متحول کند

وی با اشاره به اهتمام مجلس نسبت به موضوع تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، خاطرنشان کرد: وزیر محترم جهاد کشاورزی قول دادند که حداکثر پیگیری و تعامل را برای حمایت از تولید محصولات ارگانیک داشته باشند. توسعه محصولات ارگانیک باعث کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی می شود.

ایرانپور افزود: در برنامه پنجم توسعه چشم اندازی برای وزارتخانه در جهت گسترش تولید این محصولات پیش بینی شده است که متاسفانه تا امروز به اهداف مشخص شده دست پیدا نکردیم. اگر به دنبال سلامت مردم هستیم باید به سمت توسعه محصولات ارگانیک حرکت کنیم. محصولات ارگانیکی که از ورود سموم و فلزات سنگین به داخل بدن انسان ها جلوگیری می کند و مانع بروز انواع مختلف بیماری ها می شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا