نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جهاد دانشگاهی برای اجرای طرح های بزرگ کشور در دوران پساتحریم آماده است

دکتر حمیدرضا طیبی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نهاد در گذشته نیز موفق به اجرای کارهای بزرگی شده است و می توان از این ظرفیت برای رشد و شکوفایی بیشتر کشور بهره برد.
وی واگذاری کار به شرکت های خارجی را بدون این که برنامه ای برای انتقال فناوری به داخل کشور وجود داشته باشد، از مهمترین تهدیدها در دوران پساتحریم اعلام کرد و گفت: باید با برنامه ریزی مناسب از این دوران برای انتقال فناوری و توسعه کشور نهایت بهره را برد.
رییس جهاد دانشگاهی به تاکیدات مسولان ارشد نظام اعم از مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در این موضوع اشاره کرد و افزود: متولیان این حوزه با اتخاذ تدبیر لازم و برنامه ریزی اصولی می توانند به هدف مهم دست یابند و این کار کاملا شدنی است.
طیبی، ساماندهی انتقال فناوری در پروژه های کشور در زمینه های مختلف را از کارهای بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: اولا واگذاری کار به شرکت های خارجی در دوران پساتحریم باید براساس ضرورت صورت گیرد و ثانیا به موضوع انتقال فناوری هم توجه جدی شود.
رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور هم باید در کنار اجرای پروژه ها توسط شرکت های خارجی قرار گیرند تا بتوانند نسبت به جذب و انتقال فناوری به کشور اقدام کنند.
وی گفت: قطعا اتفاقی که در پساتحریم رخ می دهد، آن است که چون می خواهیم اجرای پروژه ها را سرعت بخشیم و در برخی از آنها نیز دانش لازم را نداریم، دولت مجبور به استفاده از توان شرکت های خارجی برای اجرای این پروژه ها می شود.
طیبی در اشاره به برخی مسایل در دوران پساتحریم، تاکید کرد: تولیدات ساخت داخل در این دوران نباید دچار مشکل شود که در این صورت و به تبع آن شاهد تاثیر منفی بر توسعه فناوری و تحقیقات به خصوص تحقیفات کاربردی در داخل خواهیم بود.
رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: دولت باید سیاست هایی را اتخاذ کند که هم پروژه هایش با سرعت مناسب اجرایی شود و هم انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد.
وی بر لزوم اولویت بندی پروژه های کشور تاکید کرد و گفت که امکان آغاز همزمان تمامی پروژه های دولت وجود ندارد، امکانات کشور برای این کار مهیا نیست و اولویت بندی پروژه ها لازم و ضروری است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل