نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اصول آموزش و پرورش شناختی تدوین شد

 محمود تلخابی مجری طرح 'طراحی الگوی جامع آموزش و پرورش شناختی برای مدارس ابتدایی ایران' گفت: هدف از این طرح، تدوین اصول و معیارهای آموزش و پرورش شناختی با مطالعه مبانی علوم شناختی است.
وی با بیان اینکه طرح در مراحل پایانی و ارایه گزارش نهایی به ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی است، افزود: این ستاد علاوه بر تامین منابع مالی، حمایت معنوی، همراهی و پشتیبانی مناسبی را در این زمینه به عمل آورده است.
تلخابی با اشاره به اینکه طرح در سه مرحله انجام شده است، تصریح کرد: مرحله نخست شامل مطالعه و ترکیب مبانی استخراج شده از پژوهش های شناختی بود، در مرحله بعد تدوین اصول مورد نیاز با استفاده از الگوی فرانکنا (دانشمند فلسفه) انجام و گزاره های مبنایی از علوم شناختی و گزاره های هنجاری از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گرفته شد و در مرحله سوم نیز طرح تحلیل مفاهیم بنیادی تربیت بر اساس یافته های پژوهش های شناختی انجام گرفت.

** تدوین اصول آموزش و پرورش شناختی
تلخابی اظهار کرد: گام دوم پژوهش، منجر به تدوین30 اصل آموزش و پرورش شناختی بر اساس اهداف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شد که 20 اصل آن جنبه بنیادی و 10 اصل گرایش عملی دارد. 
وی افزود: در واقع این اصول برخاسته از مفاهیم فلسفی تعلیم و تربیت است و به قواعد کلی که راهنمای عملی باشد، اطلاق می شود. بنابراین در حوزه طراحی برنامه درسی، نظام سنجش، طراحی محیط یادگیری و هر نوع برنامه ریزی در سطح کلان تا خرد، این اصول به عنوان اصول مادر از منظر شناختی مطرح می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی ادامه داد: به عنوان مثال بر اساس مطالعات شناختی یکی از گزاره های شناختی این است که ذهن همواره به دنبال تازگی است در واقع این توصیفی از عملکرد مغز است و بر اساس آن می توان به این اصل دست یافت که برای سازگاری آموزش با ظرفیت های شناختی باید همواره موقعیت های تازه ای برای دانش آموزان ایجاد کرد تا بر اساس تجربه های جدید فرصت یادگیری مناسبی داشته باشند.

** تولید سندی به عنوان راهنمای پژوهشگران شناختی
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مجری طرح آموزش و پرورش شناختی گفت: مرحله سوم طرح به تحلیل مفاهیم بنیادی تربیت بر اساس یافته های پژوهش های شناختی اختصاص دارد. با این هدف که مفاهیم کلیدی همچون یادگیری، دانش و یاددهی که مسوولان آموزش و پرورش با آن سروکار دارند، تحلیل شود و مربیان و معلمان که تمایل به اجرای رویکرد شناختی دارند در ذهن خود به بازسازی این مفاهیم کلیدی بر اساس رویکرد شناختی بپردازند.
وی خاطر نشان کرد: نگاه این طرح در گام نخست، به دلیل پاسخگویی به بسیاری از پرسش های کلی تربیت شناختی، تولید سندی به عنوان راهنمای پژوهشگران حوزه شناختی است. در نتیجه می تواند به عنوان یک مرجع به افراد فعال در حوزه مدیریت، برنامه ریزی درسی و سایر حوزه های تعلیم و تربیت کمک کند. در سطح اجرایی نیز همه افرادی که به دنبال تغییر و بهسازی آموزش و پرورش هستند، می توانند از این اصول بهره ببرند، بنابراین کاربرد وسیعی خواهد داشت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل