نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلزایمر تلفیقی از چند بیماری است

کشف رمز ساختار بیماری آلزایمر و عوامل زمینه ساز آن نشان می دهد که این بیماری در برخی از خانواده ها رخ می دهد نه در همه افراد . به همین دلیل پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که بر اساس شواهد موجود ، بیماری آلزایمر را نمی توان یک بیماری مجزا دانست و این بیماری مجموعه ای از بیماری های مختلفی است که روش های درمانی اتخاذ شده برای مداوای آن ها باید بر اساس نوع این عارضه ها متفاوت باشد .

بیماری آلزایمر را نمی توان یک بیماری مجزا دانست و این بیماری مجموعه ای از بیماری های مختلفی است که روش های درمانی اتخاذ شده برای مداوای آن ها باید بر اساس نوع این عارضه ها متفاوت باشد .

 تجربیات پیشین دانشمندان نشان می دهد که برخی از بیماری های عصبی علاج ناپذیر بوده و می توانند به مرگ سلول های سیستم عصبی منجر شوند .

بر پایه این مطالعات ، شرایط برخی بیماری ها مانند اختلال پریون prion disorders ( که مشهور ترین اختلال این گروه از بیماری ها ، جنون گاوی است . ) آلزایمر و پارکینسون دارای نشانه های مشابه و یکسانی هستند . آن ها همگی نتیجه ظهور و تجمع نوعی خاص از پروتئین ها هستند که به سیستم عصبی بدن آسیب رسانده و آن را مورد تهاجم قرار می دهند . این بیماری ها گاه به صورت پراکنده و گاه به صورت مجموعه ای از چند بیماری در فرد ظاهر شده و می تواند با برخی از بیماری های ناشی از جهش ژنتیکی مرتبط باشد . البته باید این موضوع را در نظر داشت که بیماری های اختلال پریون قابلیت انتقال داشته و واگیر دار هستند .

از آن جائی که اختلالات عصبی ریشه در عملکرد نامناسب پروتئین ها دارد ، پژوهشگران اعتقاد دارند که فرایند پیر شدن و کهنسالی موجب زوال فعالیت برخی از پروتئین ها شده و در نتیجه این موضوع موجب اختلال در سیستم عصبی شده و بیماری های متعددی را ایجاد می کند .

پرفسور کوهن Cohen سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید : " این پژوهش ها توانست آگاهی ما را از این بیماری بیشتر کند . نخست اینکه ما دریافتیم توسعه و گسترش بیماری های عصبی ، ریشه هایی مشترک و ساز و کاری مشابه دارد ، مهمتر از  موضوع فوق  ، کشف این مساله است که بیماری آلزایمر می تواند ساز و کار های متعددی داشته باشد که از این موضوع می توان استنباط کرد که این بیماری ماحصل فعالیت چند اختلال دیگر است . 

در خاتمه لازم به توضیح است که به باور کارشناسان ، این پژوهش ها می تواند به تقویت و توسعه روش های جدید درمانی برای مداوای گونه های مختلف آلزایمر منجرشود .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی EMBO Journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل