نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری ایران و مجارستان تشکیل شد

 سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که برای حضور و سخنرانی در هفتمین دوره اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF» در«بوداپست» مجارستان به سر می برد در مراسم افتتاحیه این اجلاس که با حضور«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد و «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان برگزار شد، شرکت کرد.

ستاری در دیدار با «ساندور فازکاس» وزیر کشاورزی مجارستان علاوه بر بحث درباره موضوعات مختلفی از جمله آبخیزداری و جلوگیری از تبخیر آب در پشت سدها و در آبیاری کشاورزی در خصوص زمینه همکاری بخش خصوصی فعال دو کشور در حوزه فناوری مذاکراتی داشت. همچنین درباره همکاری در حفاظت از محیط زیست بحث و گفتگو شد.

با توجه به اینکه پیش تر، کمیسیون مشترک همکاری میان وزارت کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی مجارستان وجود داشته، در این دیدار قرار بر این شد که کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه های کشاورزی، شیلات و محیط زیست بین ایران و مجارستان تشکیل شود. این پیشنهادی بود که از سوی دو مسئول مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت

بر همین اساس، این کمیته مشترک در حوزه های مختلف فناوری های کشاورزی، شیلات، آب، محیط زیست، جنگلداری، دامپزشکی، پرورش ماهی، زمینه های لازم را برای همکاری دو کشور در حوزه تبادل فناوری، آموزش عالی و پژوهش های در بخش های مرتبط و با همکاری بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.

پژوهش و ارتقا فناوری در بخش هایی همچون سلول های بنیادی و دستاوردهای مرتبط با سلول های بنیادی گاو در دامپزشکی، اصلاح بذر و تولید بذرهای مقاوم، از جمله موضوعات همکاری های بین دو کشور براساس تشکیل کمیته مشترک علمی و فناوری مطرح شد.

از برنامه های دیگر ستاری، بازدید از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی مجارستان در شهر بوداپست و مرکز ملی تحقیقات و نوآوری کشاورزی مجارستان بود. همچنین امروز،  علاوه بر سخنرانی در اجلاس جهانی علم (WSF) و دیدار با «لشنر» رئیس آکادمی علوم مجارستان از مرکز تحقیقات انرژی مجارستان بازدید خواهد داشت.

هفتمین دوره اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF»، با موضوع «قدرت توانمندسازی علم» با هدف توجه به نقش علم در گشایش مسیر توسعه زندگی بشر، نوآوری کسب و کار و از روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرد و با توجه به حضور افراد کلیدی حوزه علم و فناوری کشورها و به منظور پیگیری موضوعات از پیش تعیین شده، طرح و معرفی دیدگاه ها و مباحث کشور در این حوزه، حضور در این اجلاس فرصت مناسبی برای آشنایی و تبادل تجربیات با سایر کشورها در حوزه سیاست گذاری علم و فناوری است

به گزارش مهر،برای نخستین بار است که از جمهوری اسلامی ایران، هیاتی علمی و فناوری عالی رتبه به سرپرستی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجلاس جهانی علم حاضر می شود

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل