نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرخه تبدیل علم به ثروت در کشور ما معیوب است

محمد سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: اقتصاد دانش بنیان یک مفهوم است که باید آن را باز کرد و مشخص کرد که منظور از آن چیست؟ منظور از اقتصاد دانش بنیان آن است که ما از طریق تولید علم، وارد تولید فناوری شویم. سپس این فناوری را تجاری سازی کنیم و در نهایت از آن پول در بیاوریم و تولید ثروت کنیم. این چرخه در کشور ما معیوب است و با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری افزود: ما در تولید علم و رشد علمی در 10 ساله اخیر گام های بسیار بلندی برداشتیم و همه دنیا این موضوع را تایید کرده اند. البته در یکی دو ساله اخیر شیب این رشد کمی کاهش پیدا کرده است. در مرحله بعد باید این رشد علمی را به فناوری تبدیل کنیم. متاسفانه در این مرحله ضعف داریم و دولت هم رغبت چندانی نشان نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من برای تحقق این هدف می بایست شرکت های دانش بنیان توسعه پیدا کنند البته نه بدان معنا که تعداد آنها بشود 3000 یا 4000 تا! یک شرکت دانش بنیان دونفره یا سه نفره دردی را درمان نمی کند هرچند که آن هم مهم است اما دولت بیاید از اینها حمایت کنند که بشوند دویست نفره و سیصد نفره. بعد بیاید چتر حمایتی خود را گسترده کند تا این شرکت ها با هم یکی شوند. مثلا 10 یا 20 شرکت دانش بنیان بیایند و یک شرکت قدر و بزرگتر ایجاد کنند که توان رقابت در بازار را داشته باشند.

نماینده اسبق تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه ملی کشور ما نفت و گاز است که داریم آن را مفت می فروشیم. یعنی هم مفت می فروشیم و هم خام می فروشیم. چرا ما باید نفت و گازمان را خام بفروشیم آن هم در شرایطی که قیمت آن در بازار تا این حد پایین آمده است؟

سلیمانی وجود نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده را فرصتی بزرگ برای کشور دانست و گفت:  فراموش نکنیم که پتانسیل و ظرفیت و فرصتی که ایران در این برهه از زمان دارد جوانان مستعد آن است که هیچ کشوری چنین فرصت و ظرفیتی ندارد. ما هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم. جوانان ایرانی با این استعداد و انگیزه در دنیا بی نظیرند. این حرف را به عنوان یک فرد مطلع که با مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا ارتباط دارد خدمت شما عرض می کنم. تقریبا هیچ هفته ای نیست که من ایمیلی دریافت نکنم مبنی بر اینکه دانشجوی ایرانی به ما معرفی کنید تا به او فرصت مطالعاتی یا بورس بدهیم. چون جوان ایرانی هم پرکار است هم بااستعداد است و هم با پول کم کار می کند، یعنی توقع بالایی ندارد. ما باید این جوان ها را به صنعت نفت و گاز وارد کنیم. درهای صنعت نفت و گاز ما واقعا به روی جوانان بسته است. من خون دل می خورم که چرا نباید درهای این صنعت را به روی جوانانمان باز کنیم؟ اینها واقعا می توانند غیرممکن را به ممکن تبدیل کنند.

سرمایه ملی کشور ما نفت و گاز است که داریم آن را مفت می فروشیم. یعنی هم مفت می فروشیم و هم خام می فروشیم

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر تنها همین صنعت نفت و گازمان را دانش بنیان کنیم و از این 4.5 میلیون دانشجو، 40 هزار نفر را وارد این صنعت کنیم، تحول بزرگی در اقتصاد کشور به وجود می آید. هزینه به کارگیری این افراد هم در مقابل پول نفت ناچیز است. اگر این اتفاق بیفتد به جای اینکه کره و هند و سنگاپور بدون نفت بیایند و نفت ما را بخرند، آن را به فرآورده های دیگر تبدیل کنند و با صد برابر قیمت به ما بفروشند، خودمان این کار را می کنیم. دیگر کسی هم نمی تواند تحریممان کند. خداوند این منابع عظیم ثروت را به ما داده است اما از آن استفاده نمی کنیم.

وی در پایان یادآور شد: 14.5 درصد از درآمد فروش نفت به خود شرکت ملی نفت باز می گردد. ما دوسال پیش پیشنهاد دادیم که 0.5 درصد از این 14.5 درصد را خود وزارت نفت، صرف تحقیق و توسعه نفت و گاز کند. اگر این کار را بکند به خدا کشور ما متحول می شود و ثروتمندتر می شود به شرط آنکه به جوانانمان اعتماد کنیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل