نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حفاری شهرباستانی مدفون در زیر آتشفشان

پژوهشگران دانشگاه کلرادو University of Colorado در حال بررسی و کاووش محوطه ای باستانی هستند که در کشور السالوادور قرار داشته و متعلق به اقوام مایا است . در این سایت باستانی ، یک روستای کامل به همراه ساکنانش در سال 660 میلادی به زیر لایه ای ضخیم به ارتفاع 17 متر از خاکستر و مواد مذاب آتشفشانی فرو رفت .

این خاکسترها در لحظات اولیه بروز آتشفشان در سراسر منطقه پاشیده شده اند و دلیل اینکه بیشتر این رد پا ها در جنوب روستا قرار دارد نیز احتمالا این است که افراد ساکن روستا و کسانی که زودتر خطر آتش فشان را احساس کرده بودند از مسیر جنوبی که امن تر از بقیه مسیر ها بوده ، از منطقه خطر دور شده و فرار کرده اند .

مطالعات جدید انجام شده در این منطقه نشان می دهد که احتمالا در این روستا حدود 200 نفر زندگی می کردند که ارتباط کمی با طبقه ثرتمند مایا ها داشته و دارای سبک و اسلوب ویژه خود در نحوه زندگی ، کشاورزی، اقتصاد ، معماری و رسوم مذهبی بودند .

در میان دوازه بنائی که در این روستا مورد کاوش قرار گرفته است ، سازه های مختلف معماری شامل انبار ، کارگاه ها ، آشپزخانه ، بناهای مذهبی و حمام هائی جهت جمع شدن مردم به دور یکدیگر به دست امده است . گفتنی است در بیشتر خانه های این روستا ، اشیا ویژه ای مانند تبرهای ساخته شده از سنگ یشم به دست آمده است .

سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده پیسون شیت  Payson Sheets از اساتید دانشگاه کلرادو قرار داد . وی به همراه همکاران خود به بررسی و مطالعه این روستا پرداخته و اعتقاد دارد که روستاییان ساکن این محل که  سرین Cerén  نامیده می شود در تعامل و داد و ستد با شهر های متعلق به اقوام مایا بودند که در مجاورت آن ها قرار داشته و برخی از این اشیا ، از شهرهای فوق به روستا منتقل شده اند . پژوهشگران همچنین موفق به کشف جاده هایی در اطراف این روستا شده اند که با لایه ای از خاکستر فشرده پوشانده شده و روی آن ها تعداد زیادی جای پا نقش بسته است . بیشتر این رد پاها در سمت جنوب روستا قرار دارند . پیسون شیت در این رابطه می گوید : " این خاکسترها در لحظات اولیه بروز آتشفشان در سراسر منطقه پاشیده شده اند و دلیل اینکه بیشتر این رد پا ها در جنوب روستا قرار دارد نیز احتمالا این است که افراد ساکن روستا و کسانی که زودتر خطر آتش فشان را احساس کرده بودند از مسیر جنوبی که امن تر از بقیه مسیر ها بوده ، از منطقه خطر دور شده و فرار کرده اند . "

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل