نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی تاثیر رایحه بابونه بر شدت درد زایمان

كاهش درد زایمان هنوز یكی از معضلات بهداشتی درمانی بیشتر كشورهاست و از اهداف مهم مراقبت های مامایی است. به همین منشور نیز پژوهشی به انجام رسیده است که این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رایحه بابونه بر شدت درد مرحله اول زایمان در زنان نخست زای مراجعه كننده به بیمارستان امدادی ابهر در سال 1392 انجام شده است

یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد كه رایحه درمانی با اسانس بابونه موجب كاهش شدت درد مرحله اول زایمان می شود.

این تحقیق یك مطالعه تصادفی كارآزمایی بالینی بود كه بر روی 130 زن نخست زای (65 نفر در گروه مداخله و 65 نفر در گروه كنترل) مراجعه كننده به بیمارستان امدادی شهرستان ابهر انجام گردید. در گروه رایحه درمانی 2 قطره اسانس بابونه و در گروه شاهد 2 قطره آب مقطر به گاز آغشته شد و به فاصله 7-10 سانتی متری از بینی بیمار توسط ایشان استنشاق شد و هر نیم ساعت تجویز رایحه و آب مقطر تكرار شد.

شدت درد در بدو ورود و دیلاتاسیون های 4-3، 7-5 و 10-8 سانتی متر اندازه گیری شد. نمونه ها تا هنگام زایمان پیگیری شدند. ابزارها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیك و مامایی، چك لیست معاینه و مشاهده و مقیاس عددی اندازه گیری درد بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی مستقل، من ویتنی و كای دو استفاده شد. داده ها با استفاده از spss18 تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری 05/ 0 در نظر گرفته شد.

یافته ها نشان از این داشت که پس از مداخله، میانگین شدت درد در گروه مداخله در دیلاتاسیون 4-3 سانتی متر (99/ 1±75/ 5)، 7-5 سانتی متر (52 /1±84/ 7)، 10-8 سانتی متر (22 /1±55/ 8) بود كه در مقایسه با گروه كنترل در دیلاتاسیون 4-3 سانتی متر (96/ 1±93 /6)، 7-5 سانتی متر (63/ 0±41/ 9)،10-8 سانتی متر (40 /.±8/ 9) كاهش معنی دار داشت.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد كه رایحه درمانی با اسانس بابونه موجب كاهش شدت درد مرحله اول زایمان می شود. لزوم تحقیقات بیشتر برای استفاده از آن در كاهش شدت درد زایمان توصیه می شود.

منبع: سولماز حیدر فرد، صدیقه امیرعلی اكبری، فراز مجاب، نجات شاكری، 1394، بررسی تاثیر رایحه بابونه بر شدت درد مرحله اول زایمان. مجله بالینی پرستاری و مامایی، سال چهارم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل