نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه آثار هنری با فناوری پرتونگاری

پژوهشگران به تازگی با کمک دستگاه تقویت و تسریع ذرات بارهای الکتریکی اروپا European Synchrotron (ESRF) موفق به بررسی ، مشاهده و تصویر برداری با کمک اشعه ایکس از یک مدال فلزی شدند که به قرن هفدهم میلادی تعلق داشته و در محوطه باستانی کلیسای سنت لورنت Saint Laurent Church کشف شده بود .

عملیات اسکن و تصویر برداری از این شی توسط دانشمندان مرکز ESRF و با استفاده از پایه کنتراست  سینکروتون  synchrotron  یا تقویت و تسریع ذرات بارهای الکتریکی اشعه ایکس و با تکنیک میکرو توموگرافی انجام شد .

گفتنی است ، زمانی که این شی باستانی کشف شد ، در شرایط بسیار بدی قرار داشته و پژوهشگران مرکز مرمت و بازسازی Centre de Restoration et d’Etude Archaeologique متعلق به شهرداری شهر وینه Vienne در کشور فرانسه قادر به باز کردن و مشاهده محتویات این اثر ارزشمند تاریخی نبوده و تنها عملیاتی که توانستند در مورد این شی انجام دهند ، متوقف کردن فرایند اکسیده شدن و زنگ زدگی فلز این مدال بود که از بروز آسیب های بیشتر به آن پیشگیری می کرد . پژوهشگران همچنین با بررسی و مطالعه این شی و تصویر برداری از چفت شکسته شده کناری آن ، دریافتند که در داخل این مدال ، سه شی مدور و مسطح شبیه به  سکه قرار دارد .

لازم به توضیح است که عملیات اسکن و تصویر برداری از این شی توسط دانشمندان مرکز ESRF و با استفاده از پایه کنتراست  سینکروتون  synchrotron  یا تقویت و تسریع ذرات بارهای الکتریکی اشعه ایکس و با تکنیک میکرو توموگرافی انجام شد .

مطالعات بعدی انجام شده و تصویر برداری های سه بعدی ، نشان داد سه قطعه داخلی این مدال که در ابتدا تصور می شد سکه باشند ، در حقیقت سه لوحه گلی با نقوش مذهبی هستند . علاوه بر این لوحه ها ، دو قطعه مروارید نیز در داخل جعبه مشاهده شد .

در مرحله بعدی پژوهش ، دانشمندان اقدام به استفاده از تکنیک نور مجازی سه بعدی 3-D virtual lighting کرده و با تحلیل این داده ها توانستند تصاویر روی مدال ها را به طور دقیق مشاهده و بررسی کنند .

در همین زمینه پاول تافورو Paul Tafforeau از اعضای ارشد این تیم مطالعاتی اعلام کرد : ” در ابتدا قرار بود این پروژه ، تنها یک مطالعه کوچک جهت بررسی و امکان سنجی برای تولید تصاویری جهت ارائه در نمایشگاه باشد اما نتایج حیرت انگیز به دست آمده در این عملیات ، آن را به یک پروژه تحقیقاتی در مقیاس بزرگ تبدیل کرده است . “

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل