تغییر جنسیت قدیمی ترین درخت بریتانیا

درخت فورتنگال یو واقع در منطقه پرتشر به عنوان قدیمی ترین درخت زنده بریتانیا در نظر گرفته می شود. به گقته دانشمندان این درخت به تازگی در حال تغییر جنسیت است. این درخت باستانی که 3 هزار سال از عمر آن می گذرد هم اکنون در حال تغییر جنسیت از نر به ماده است.

دانشمندان پس از بررسی دقیق این درخت به این نتیجه رسیده اند که بخشی از آن در حال تغییر جنسیت از نر به ماده است.

اخیرا محققان بریتانیایی در ادینبرگ سه توت قرمز رنگ را بر روی شاخه های این درخت کهن سال دیده اند. تا کنون این درخت تنها دانه های گرده را تولید می کرد و میوه ای نداشت. دانشمندان پس از بررسی دقیق این درخت به این نتیجه رسیده اند که بخشی از آن در حال تغییر جنسیت از نر به ماده است. لازم به ذکر است که این کشف توجه گسترده ای را به خود جلب کرد.

دکتر مکس کلمن، یکی از محققان این تحقیق در این باره بیان کرد که: «نمونه های نر این درخت دارای ساختار های کروی هستند که زمانی که به بلوغ می رسند با استفاده از آنها شروع به گرده افشانی می کنند. نمونه های ماده نیز از فصل پاییز تا زمستان توت های قرمز رنگی را بر روی شاخه های خود پرورش می دهند. یافتن درختی که بخشی از آن نر و بخشی از آن ماده باشد برای من بسیار عجیب بود.»

با این وجود دانشمندان بیان کرده اند که چنین تحولاتی چیز بسیار عجیبی نیست و تغییر جنسیت بخشی از این درخت را نمی توان چندین دور از انتظار دانست ولی با توجه به قدمت این درخت، این مورد از تغییر به شدت مورد توجه این دانشمندان قرار گرفته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا