تهیه نقشه سه بعدی انتشار سرطان

محققان دانشگاه گریفیت به تازگی اولین عکس سه بعدی پروتئین های عامل شیوع سرطان را به نمایش گذارده اند. سابقا دانشمندان تنها باید با حدس زدن به شکل ظاهری این پروتئین ها پی می بردند؛ اما اکنون با استفاده از این مدل سه بعدی درباره طرز کار این پروتئین ها و نحوه متوقف کردن آنها می توان اطلاعات بیشتری به دست آورد.

تصویر منتشر شده جزئیات زیادی را منتشر کرده است به طوری که ساختار کلی پروئتین نیز به خوبی جزئیات اتمی آن نمایان است.

این تصویر برداری با استفاده از روشی تحت عنوان کریستالوگرافی اکس-ری (X-Ray crystallography) انجام شده است. تیم تحقیقاتی این پژوهش به راهبری پروفسور مارک ون ایتزاستین در این باره اعلام کرده اند که تصویر منتشر شده جزئیات زیادی را منتشر کرده است به طوری که ساختار کلی پروئتین نیز به خوبی جزئیات اتمی آن نمایان است.

تصویر تهیه شده در واقع heparanase باکتریایی را به نمایش می گذارد. heparanase باکتریایی در واقع آنزیمی است که می تواند موجب شکسته شدن قند های خاصی شود. عملکرد پروئتین بدن انسان نیز با این نمونه باکتریایی مشابه است. لازم به ذکر است که در این پروئتین ها در انواع مختلف سرطان به وفور یافت شده اند. علاوه بر این پروئتین های شده در فرایندی تحت عنوان آنژیوژنز یا رگ زایی (این فرایند به ساخته شدن رگ های جدید با استفاده از رگ های موجود اشاره دارد) نیز نقش مهمی دارند. وظایف وعملکرد این پروئتین در بدن به نحوی است که داروهای مختلف می توانند بر روی آن تاثیر بگذارند.

پروفسور مارک ون ایتزاستین به عنوان راهبر این تحقیق، در این باره بیان کرد: «ما این پروئتین را با استفاده از اسید آمینه های خاصی که فعالیت آنها را متوقف می کنند مورد بررسی قرار دادیم و به این ترتیب توانستیم به نحوه کار این آنزیم پی ببریم. این تحقیق در واقع 10 سال به طول انجامیده است اما اکنون با استفاده از نتایج به دست آمده از آن می توان به ساخت داروهای ضد سرطان بسیار جدیدی روی آورد.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا