نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پتانسیل بالای کشاورزی اورگانیک

كشورهای در حال توسعه پتانسیل (توانمندی) خوبی برای ایجاد و توسعه كشاورزی ارگانیك دارند. با این حال، اغلب این كشورها با چالش هایی برای گسترش سطح زیر كشت محصولات ارگانیك روبه رو می باشند. درحقیقت، كشاورزان با چالش  های فراوانی در فرآیند تبدیل كشاورزی متداول به كشاورزی ارگانیك نیز رو به رو هستند.

برای توسعه كشاورزی ارگانیك لازم است نقش دیگر عامل ها مانند آگاهی و اطلاعات، گرایش ها و سلیقه های فردی، مهارت های فنی و مدیریتی، مسایل اجتماعی، عامل های نهادی مانند قوانین، مقررات، بازارها و حمایت های دولتی مورد توجه جدی دولت ها و سیاست گذاران قرار گیرد.

به تارگی محققین ایرانی به تحقیقاتی در این زمینه دست زده اند که این بررسی با هدف تبیین عامل های موثر برگذار به كشاورزی ارگانیك در میان گوجه فرنگی كاران استان البرز انجام گرفته است. جامعه آماری این بررسی گوجه فرنگی كاران استان البرز در سال زراعی 90-1389 بوده كه برای انجام تحقیق یك نمونه 90 تایی از تولیدكنندگان به صورت تصادفی ساده گزینش شد.

داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل توصیفی، آزمون های آماری و تجزیه و تحلیل تبعیضی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد میانگین میزان گرایش كشاورزان از كشت متداول به كشت ارگانیك 62/ 1 بوده كه در سطح پایینی قرار دارد. نتایج تحلیل تبعیضی نشان داد كه متغیرهای میزان آشنایی درباره مدیریت كشتزارهای ارگانیك، میزان تحصیلات، رعایت اصول بهداشتی، نگرش مثبت به محیط زیست تاثیر مثبت و معنی دار و متغیرهای میزان سن، میزان كاربرد كود شیمیایی و سموم شیمیایی تاثیر منفی و معنی داری بر گرایش به كشت ارگانیك دارد.

نتایج هم چنین نشان می دهد كه بر خلاف اغلب روش ها و فناوری های تولید، عامل های اقتصادی به تنهایی نقشی بنیادی در فرآیند پذیرش و انتشار كشاورزی ارگانیك ندارند. بلكه، برای توسعه كشاورزی ارگانیك لازم است نقش دیگر عامل ها مانند آگاهی و اطلاعات، گرایش ها و سلیقه های فردی، مهارت های فنی و مدیریتی، مسایل اجتماعی، عامل های نهادی مانند قوانین، مقررات، بازارها و حمایت های دولتی مورد توجه جدی دولت ها و سیاست گذاران قرار گیرد.

منبع: محمد خالدی، هومان لیاقتی، الهام صادقی، 1394، عامل های موثر بر فرآیند انتقال به كشاورزی ارگانیك در میان گوجه فرنگی كاران استان البرز: كاربرد تجزیه و تحلیل تبعیضی. مجله كشاورزی بوم شناختی ، سال پنجم، شماره 1.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل