نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماژول ناوبری جدید برای نسل آینده کشتی‌های باری

به گزارش ایسنا، در سال 2013 شرکت نروژی Lade AS طرح مفهومی کشتی باری Vindskip را معرفی کرد که در آن از بدنه کشتی بعنوان بادبان استفاده می‌شود.

این کشتی تجاری هیبریدی که از نیروی باد استفاده می‌کند، می‌تواند تا 60 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و انتشار گازهای گلخانه‌یی را تا 80 درصد کاهش دهد.

برای طراحی بدنه هوابر متقارن کشتی از صنعت هوافضا الهام گرفته شده است؛ وزش باد از سمت مخالف باعث ایجاد حالت مکش شده و کشتی بسمت جلو هدایت می‌شود

با کمک یک سیستم ناوبری خاص، شرایط باد بررسی شده و بهترین مسیر برای حرکت کشتی تعیین می‌شود.

محققان مرکز خدمات و لجستیک دریایی (CML) در موسسه فرانهوفر برای تحقق ایده ساخت کشتی باری Vindskip، الگوریتمی طراحی کرده‌اند که در نقش سیستم ناوبری عمل می‌کند.

ماژول ناوبری جدید اقدام به محاسبه مسیر کشتی، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و وزش باد، هیدروگرافی و سایر عوامل دخیل در حرکت کشتی در بهترین مسیر می‌کند؛ در این شرایط بدنه ایرودینامیک به حداکثر کارآیی رسیده و سرعت کشتی به 19 گره دریایی خواهد رسید.

نسخه اولیه این ماژول ماه جاری در اختیار شرکت Lade AS قرار می‌گیرد و نخستین کشتی باری Vindskip مجهز به ماژول ناوبری جدید نیز سال 2019 به آب انداخته خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل