نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولین تصویر سه بعدی از پروتیین گسترش دهنده سرطان منتشر شد

اکنون دانشمندان یک الگوی واضح سه بعدی در اختیار دارند که می توانند چگونگی فعالیت این پروتیین را مشاهده کنند و داروهای هدفمندی را برای متوقف ساختن آن، قبل از وخیم تر شدن اوضاع ابداع کنند.
دانشمندان موسسه گلیکومیکس در دانشگاه گریفیث استرالیا، این تصویر را با استفاده از فناوری به نام کریستالوگرافی اشعه ایکس بدست آورند.پروفسور مارک وان ایتشاین مدیر این موسسه متذکر شد که این تصور آنقدر واضح است که ساختار کل این پروتیین را به همراه جزئیات آن در سطح اتمی نشان می دهد.
این تصویر سه بعدی از یک heparanase باکتریایی است؛ آنزیمی که قادر به تجزیه برخی قندها است.این پروتیین انسانی نیز عملا شبیه این باکتری بوده و مشخص شده است که در سرطان ها بیش از حد بیان می شود.
همچنین مشخص شده است که این پروتیین در رویه ای به نام آنژیوژنز (ایجاد عروق خونی جدید از عروقی که قبلا وجود داشته است) التهاب و نهایتا گسترش سرطان نقش دارد.این پروتیین به دلیل کاری که انجام می دهد یک هدف فوق العاده برای ساخت داروهای ضد سرطان می شود.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی engadget، محققان این پروتیین را با جهش اسیدهای آمینه خاصی که باعث از بین بردن فعالیتی می می شود که نحوه کار این آنزیم را دقیقا مشخص می کند، کشف کردند.این تجزیه و تحلیل 10 سال بطول انجامید و اکنون دانشمندان محور توجه خود را بر ابداع یک داروی ضد سرطان جدید متمرکز ساخته اند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل