نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نانو ویتامینی برای افزایش استحکام استخوان طیور

امروزه صنعت کشاورزی از جمله مهمترین عرصه های تعیین کننده استقلال و پیشرفت یک کشور است که استفاده از دستاوردهای فناوری نانو منافع زیادی را متوجه آن خواهد کرد. تولید با کارایی بالا، کیفیت در خور و قیمت مناسب از جمله عوامل مهم برای رقابت پذیری و تداوم در این صنعت است.

اخیرا یک محقق ایرانی به نام لیلا لطفی، دکترای مهندسی کشاورزی- تغذیه طیور موفق به تولید نانو ویتامین k3 که یک مکمل معدنی در صنعت غذا و دارو به شمار می رود، شده است؛ در این طرح پس از تهیه ویتامینk3 (به شکل میکرو)، ذرات آن با روشی تلفیقی به ذراتی با اندازه هایی کوچکتر در حد مقیاس نانو تبدیل می شوند.

برای تهیه این نانو ویتامین ، محلول یک درصد استیک اسید در آب مقطر تهیه می شود. سپس کیتوزان به آن اضافه شده و مخلوط به آرامی به هم زده می شود تا محلولی کاملا شفاف به دست آید. از سوی دیگر یک درصد محلولTPP تهیه و با محلول کیتوزان- استیک اسید مخلوط و منادیون سدیم بی سولفیت یا منادیون سدیم بی سولفیت کمپلکس به آن افزوده می شود؛ تعیین دقیق میزان کیتوزان و ماده مغذی با تهیه مخلوط هایی با غلظت های متفاوت و بررسی اندازه ذرات حاصله، انجام شده است.

مخلوط مورد نظر پس از قرار گرفتن در شرایط اولتراسونیک، سانتریفیوژ شده و ماده رسوب کرده به دستگاه فریز درایر انتقال داده می شود.

منادیون سدیم بی سولفیت و منادیون سدیم بی سولفیت کمپلکس در سه سطح مختلف(2،6،4) به دو صورت میکرو و نانو ذره به همراه یک تیمار شاهد(فاقد منابع ویتامین3K افزوده شده در خوراک) در جیره خوراکی 208 قطعه جوجه گوشتی نر سویهRoss308  در 13 تیمار، 4 تکرار و 4 پرنده در هر تکرار مورد استفاده قرار گرفتند. پس از42 روز پرورش، جوجه‌ها خون گیری و کشتار شدند.

نتایج نشان داد استفاده از این ذرات به عنوان منبع تامین کننده ویتامین k3در خوراک جوجه های گوشتی موجب افزایش زیست فراهمی 145 درصدی ویتامین ،کاهش معنی دار زمان پروترومبین خون و افزایش معنی دار استحکام ، طول، قطر و حجم استخوان در جوجه های گوشتی شده است.

گفتنی است، تاکنون محصول مشابه نانویی به بازار عرضه نشده است.بزرگترین مزیت اصلی این ماده نسبت به نمونه های مشابه میکروبی، زیست فراهمی بالاتر و کارایی بیشتر آن است.

این طرح می تواند در صنایع غذایی انسانی و حیوانی، مکمل سازی خوراک دام و انسان و داروسازی کاربرد داشته باشد.

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل