یزد، میزبان کارگاه بین‌المللی تکامل قنات و فناوری‌های آبی وابسته

 حسین غفوری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد و سرپرست مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی در این رابطه تصریح کرد: این کارگاه بین‌المللی با هدف گردآوری پژوهش‌هایی که تاکنون در مورد منشاء تاریخی و تکامل فنی و اجتماعی قنات انجام شده در روزهای 17 تا 19 آبان ماه سال جاری به میزبانی یزد برگزار می‌شود.

وی اعلام کرد: این کارگاه با همکاری انجمن بین‌المللی آب برگزار و پژوهشگران و صاحب نظران از 15 کشور جهان در خصوص پاسخ به این دو پرسش که قنات چگونه و تحت چه شرایطی توانسته سازگاری انسان با طبیعت را بهینه کند و همچنین چگونه قنات می‌تواند در حفظ سازگاری میان انسان و طبیعت نقش ایفاء کند به ارائه‌ آخرین یافته‌های خود می‌پردازند.

غفوری درباره قنات گفت: قنات را می‌توان به عنوان یک فناوری دانست که سازگاری انسان را نسبت به تغییرات محیطی به خوبی ارتقا داده و ادامه‌ بقا در شرایط نامساعد فلات مرکزی ایران را امکان پذیر ساخته است.

به گزارش ایسنا ، سرپرست مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی همچنین گفت: قنات، پاسخ گروهی جوامع انسانی به تغییرات اقلیم است و قنات نیز به نوبه‌ خود نظام تولید و ساختار اقتصادی ویژه‌ای را پدید می‌آورد که این ساختارهای اقتصادی بستر روساخت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده و تا زمان حاضر در فلات مرکزی ایران دوام و بقا داشته است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا