افزایش 70 درصدی تب مالت در پنج سال گذشته

 دکتر محمد رضا شیرزادی روز سه شنبه در گردهمایی دو روزه کارشناسان زئونوز و مدیران گروه بیماری های دانشگاه های علوم پزشکی کشور در بوشهر افزود : بیش از 20 هزار مورد بیماری تب مالت در کشور گزارش شده است.
وی تصریح کرد: استانهای غربی کشور به دلیل وجود دامداری های متعدد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب مالت هستند.
شیرزادی افزود: جمع شدن فضولات حیوانی در روستاها، کشتار و عرضه غیربهداشتی دام، نزدیک بودن محل زندگی انسان و دام و استفاده از لبنیات سنتی و غیرپاستوریزه از عوامل شیوع بیماری تب مالت در کشور است.
وی ناکافی بودن اقدامات کنترلی بیماری در دام، ضعف هماهنگی بین بخشی، توسعه صنایع دامپروری بدون استفاده از روش های علمی و مدرن و گسترش عادت های غذایی غیرمرسوم را از دیگر عوامل اصلی افزایش تب مالت در کشور ذکر کرد.
شیرزادی افزود: همچنین ناکافی بودن آگاهی در بهداشت فردی و محیط به خصوص در روستاها، جابه جایی و حمل و نقل حیوانات و عرضه و تبلیغ استفاده از فراورده های لبنی غیر بهداشتی نیز از عوامل اصلی افزایش تب مالت در کشور است.
وی در خصوص بیماری سالک نیز گفت: هم اکنون 18 استان کشور به صورت بالقوه به این بیماری آلوده هستند.
شیرزادی با بیان اینکه کانون بیماری سالک بیشتر در روستاها است افزود: مسافرت و عبور از این مناطق نیازمند انجام اقدامات پیشگیرانه است.
وی تصریح کرد: مخزن بیماری سالک در موش های صحرایی و بیابانی است و پشه خاکی و انگلهایی که از موش ها خونخواری می کنند در خون خواری مجدد از انسان موجب انتقال بیماری سالک به انسان می شود.
شیرزادی تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا، ناکافی بودن اقدامات بهداشتی، جمع شدن زباله ها و نخاله های ساختمانی، تغییرات زیست محیطی و ناکافی بودن آگاهی مردم در مورد بیماری سالک را از جمله عوامل این بیماری ذکر کرد.
وی تصریح کرد: در سال 92، 16هزار نفر و در سال 93، 22 هزار نفر در کشور به بیماری سالک مبتلا شده اند.
شیرزادی گفت: هرچند عوامل این بیماری در همه استانهای کشور وجود دارد ولی بیشترین موارد ابتلا به بیماری سالک در استانهای ایلام، خوزستان و فارس گزارش شده است.
وی حیوان گزیدگی را از دیگر بیماری های مهم مشترک انسان و دام در کشور ذکر کرد و گفت: بیش از160 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور گزارش شده است.
شیرزادی اظهار کرد: به دلیل وجود بیش از 700 مرکز درمان و پیشگیری هاری در کشور و ارائه خدمات 24ساعته به افراد، موارد ابتلا به بیماری هاری در کشور بسیار پایین است.
وی یادآور شد: حیوان گزیدگی دراستانهای شمالی از جمله گلستان و اردبیل که بیشترحیوان نگه می دارند وجود دارد و همه افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شوند باید به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کنند.
وی در خصوص تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز گفت: شیوع این بیماری در استانهای ساحلی کشور بیشتر است و بیشتربه دلیل کشتار غیرمجاز وغیربهداشتی دام ها به وجود می آید.
شیرزادی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که ازطریق کنه بین دام ها منتقل می شود.
وی یادآور شد: با توجه به فعالیت کنه ها در فصل گرم، این موجودات می توانند ویروس را مستقیم و یا از طریق دامی که به صورت غیربهداشتی کشتار شود به انسان انتقال دهند.
شیرازدی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استانهای شرقی به خصوص استان سیستان و بلوچستان دیده شده ولی تعداد این بیماری در کشور کمتر از 100 مورد است.
به گزارش ایرنا، وی افزود: نوسان این بیماری به قیمت گوشت در کشور و میزان واردات آن بستگی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا