نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش جدید برای رفع لخته های خونی از رگ ها

پزشکان برای سال ها بر روی نانو ذرات حاوی حل کننده های لخته خون تحقیق کرده اند. از نظر آنها از این نانو ذرات می توان برای باز شدن رگ های بیماران مبتلا به سکته مغزی استفاده کرد. تنها مشکل اینجاست که زمانی که یک رگ به طور کامل مسدود می شود، نبود جریان خون در آن منطقه مشکل ساز است.

فشار وارده بر کانال این نانوذرات داروی داخل آن را فعال می کند. داروی یاد شده به لخته خون چسبیده و به صورت موثری ساختار آن را در هم می شکند

سکته مغزی می تواند با قرار دادن یک استنت (stent) در محل لختگی خون و سپس به حرکت دادن آن به سمت جلو درمان شود اما با انجام این کار لخته خون ممکن است دوباره در جای دیگری در طول مسیر رگ بیمار به جداره های رگ گیر کند. محققان دانشگاه هاروارد و UMass از این روش برای ایجاد سوراخی کوچک در لخته خون و سپس ورود نانو ذرات یاد شده به آن استفاده کردند. فشار وارده بر کانال این نانوذرات داروی داخل آن را فعال می کند. داروی یاد شده به لخته خون چسبیده و به صورت موثری ساختار آن را در هم می شکند.

چند سال قبل دانشمندان برای هدایت این دارو به نقطه مورد نظر از آهن ربا و ذرات مغناطیسی استفاده می کردند اما روش جدیدی که توسط این محققان ابداع شده است، امروزه بسیار رایج تر از پیش شده است. امید است که با ترکیب کردن این روش با فناوری های موجود بتوان به روش های امن تر و کارآمد تری برای درمان این دسته از بیماری ها دست یافت.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل