گزارش تصویری و تحلیل فنی پل خشتی لنگرود

این بنا ما بین گمرک و انزلی محله شهر لنگرود و بر روی رود لنگرود ساخته شده است . طول این پل بیشتر از 37 متر و عرض آن 4.5 متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطـح رودخانه 9.75 سانتی متر بوده  و دارای 2 دهانه فراخ است . پل خشتی لنگرود روی رودخانه لنگرود و از خشت و آجر ساخته شده است.  این پل، معروفترین بنای تاریخی لنگرود است و با نام محلـی «خشته پورد» معروف است.

پل خشتی لنگرود روی رودخانه لنگرود و از خشت و آجر ساخته شده است.  این پل، معروفترین بنای تاریخی لنگرود است و با نام محلـی «خشته پورد» معروف است.

این رودخانه از یکی از آبراه‌های سفیدرود   سرچشـمه می‌گیرد و كامـلا از مركز شهر لنگرود می‌گذرد.پل خشتی لنگرود از آنجا كه در مركز شهر و در جای منـاسبی قرار دارد كماكان از اهـمیت رفت و آمـد خاصی برخوردار است.

این پل به خـاطر جنس مواد به كاررفته و شكل خاص آن، همیشه مورد توجه و اهمیت بوده است.

در گذشته کتیبه بانی و سازنده بنا به صورت کاشی های لاجوردی مربع شکل وجود داشت  که در زمان رضا شاه پهلوی از بین رفته است . به گواه مطلعین محلی ، متن کتیبه به این شرح بوده است : « به امر دلشاد خاتون همسر سلطان ابوسعید ، عمل  استاد حسین روبائیان طبرستانی » که در دو طرف پل وجود داشت . بر اساس اطلاعات موجود و نوع قوس بندی و معماری پل می توان آن را از آثار قرن هشتم و نهم هجری دانست .

بنا از آجر ساخته شده و دارای  دو چشمه بزرگ با قوس جناغی است . در ستون میانی یک فرو رفتگی و فضای باز قوس دار به چشم می خورد که در بالای آن سه طاق نما که طاق میانی  آن  بزرگتر است و دو طاقنمای کوچک در طرفین آن دارد ، دیده می شود که نورگیر فضای اتاق مانند میانی پل محسوب می شود .

پل خشتی لنگرود  دارای حفره هایی جهت خروج آب و رطوبت در گذرگاه بوده و ملات به کار رفته در این پل نیز ساروج است . پل خشتی لنگرود، «فشکالی محله» را به «راه پشته» وصل می‌كند ؛ که  این بخش ها دو  محله‌های بزرگ شهر لنگرود هستند .

پل خشتی لنگرود در تاریخ 13/3/1351 به شماره 915 در فهرست بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا