نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حذف گوشت قرمز اصولی نیست

براساس این تحقیقات مصرف بیش از اندازه سوسیس و کالباس وهمچنین گوشتهای قرمز ریسک ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را افزایش می‌دهد. این در حالی است که پژوهش‌های صورت گرفته تاکنون تنها بر حسب حدث و گمان‌ نقش سرطان زا بودن این مواد را اثبات می‌کرد وهیچ یک از تحقیقات نقش قطعی این مواد را در ابتلا به سرطان اثبات نکرده بود. گفتنی است نتایج این تحقیقات جدید در اواسط سال 2016 میلادی توسط سازمان مطالعات بهداشت جهانی منتشر خواهد شد.

نقش تغذیه ناصحیح در ابتلا به سرطان

دکترسید محسن رضوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در اینباره گفت: در برخی از سرطانها نقش تغذیه علاوه بر عوامل محیطی و وراثتی پررنگ تر است. سرطانهایی نظیر تومور معده  از جمله سرطانهایی هستند که تغذیه نقش مهمی را در ابتلا به آن ایفا می‌کند و از حدود پنجاه سال گذشته تحقیقات نشان داد که افرادیکه عادت به مصرف غذاهای کهنه و مانده دارند ،استعداد ابتلا به سرطان در آنها افزایش می‌یابد. از زمانیکه نحوه صحیح نگهداری غذا به مردم آموزش داده شد شیوع سرطان معده کاهش یافت وحدود ده سالی است که محققان بر روی نقش تغذیه در سرطان تحقیقات بیشتری کرده‌اند.عواملی نظیر نیترات‌ها، نگهدارنده‌های غذایی و الکل با مقادیر اضافه و سیگار و مواد مخدر قادر هستند سیستم دفاعی را به سمت سرطانی شدن پیش ببرند.

مردم آگاه باشند

دکتررضوی افزود: بحث سرطان زا بودن سوسیس و کالباس بحث جدیدی نیست. سالها پیش انجمن سرطان شناسی آمریکا مقاله‌ای در مجامع علمی منتشر کرد که بر اساس آن سوسیس و کالباس به دلیل وجود افزودنی ‌های غیر مجاز و مواد نگهدارنده سرطان زا هستند. لیکن به دلایل گوناگون از جمله غلبه سودآوری بر دانش توجه زیادی به آن نشد.شرکتهای بزرگ  مواد غذایی مانع درج این مطالب و ورود آن را به مجامع علمی می‌شدند و سعی می‌کردند که از موفقیت این رشته از دانش پزشکی  کاسته  تا نتواند جلوی مصرف این فراورده‌های غذایی را بگیرند وبا وجود تمام تلاشهایی که سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از مصرف سوسیس و کالباس کرده است هنوز هم جلوی تولید این محصولات گرفته نشده است.

بحث سرطان زا بودن سوسیس و کالباس بحث جدیدی نیست. سالها پیش انجمن سرطان شناسی آمریکا مقاله‌ای در مجامع علمی منتشر کرد که بر اساس آن سوسیس و کالباس به دلیل وجود افزودنی ‌های غیر مجاز و مواد نگهدارنده سرطان زا هستند.

این استاد دانشگاه  ضمن بیان این نکته که مصرف سوسیس و کالباس در سال تنها دو بار آن هم درصورت اجبار جایز است گفت: متأسفانه  طعم خوب این مواد باعث شده تا مردم علی رقم آشنایی با عوارض مصرفشان اقدام  به مصرف آنها کنند واین در حالی است که نقش سرطان زا بودن آنها به اثبات رسیده است.البته لازم به ذکر است که نقش تغذیه  بر سرطانهایی نظیر سرطان معده،روده بزرگ و تا حدودی سرطان ریه و پستان ثابت شده است و در دیگر انواع سرطان نقشی ندارد.

مصرف بی‌رویه هرماده‌ای می‌تواند ایجاد مشکل می‌کند

توصیه  عمومی سرطان‌شناسان  به مردم در دنیا این است که هیچ ماده غذایی را بیش از اندازه مصرف نکنند.زیرا مصرف بی‌رویه هر ماده‌ای مضر است و جلوی واکنشهای سلولی را می‌گیرد و حتی برای دفاع عادی در مقابل عوامل آنتی ژنی بیگانه است و بدن آسیب پذیر خواهد شد. این امر در مورد مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان هم صادق است و از همین جهت می‌توان به میزان خطر مصرف بی رویه سایر مواد غذایی پی برد ؛ چراکه  وقتی مصرف آنتی اکسیدان که به خودی خود عامل مفیدی برای بدن هست ، اگر بی رویه باشد،عواقبی برای بدن ایجاد می‌کند چه برسد به مصرف سایر مواد غذایی که اصولا منع مصرف هم دارند.مصرف مواد غذایی بهتر است در حد متعادل از همه گروهها صورت بگیرد.

رضوی تآکید کرد: تا حد امکان افراد بهتر است از مصرف غذاهای فرآوری شده و حاوی مواد نگهدارنده  خودداری کنند.مصرف یک تخم مرغ آبپز در وعده غذایی به مراتب ارزش غذایی بالاتری نسبت به این غذاهای حاوی نگهدارنده داشته و عوارضی برای سلامت ایجاد نمی‌کند.جایگزین کردن مواد غذایی ساده بجای مصرف غذاهایی  نظیرفست فودها،  اقدامی است که در کاهش خطرات ابتلا به سرطان بسیار موثر است.

حذف گوشت قرمز اصولی نیست

این فوق تخصص بیماریهای خون وسرطان در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیناپرس که دلیل سرطان‌زا بودن گوشتهای قرمز به نسبت سایر گوشتها چیست گفت: وضعیت  نیاز پروتئینی بدن به صورتی است که به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن حدود یک ونیم تا دو گرم گوشت نیاز است. یعنی اگر فردی 70 کیلو گرم است باید حداکثر 140 گرم گوشت بخورد. در فرهنگ اروپایی و آمریکایی  مصرف گوشت بیش از حد مجاز است. گوشت قرمزی که به میزان زیاد حدود 600گرم در یک وعده رستورانی مصرف می‌شود،مسلما مضر است. در غذای ایرانی 600 گرم گوشت صرف تهیه یک خورشت برای اعضای خانواده می‌شود و این میزان برای هر نفر مشکلی بوجود نمی‌آورد  .اینگونه نیست که گوشت قرمز به خودی خود مضر باشد ولی گوشتی که مانده باشد و یا مرتب در روغن و تابه سرخ شود و مواد افزودنی به آن اضافه شود قطعا مضر است. گوشت قرمز چربی بیشتری نسبت به گوشتهای سفید دارد و به همین خاطر ضرر بیشتری دارد و توصیه می‌شود بیش از حد مصرف نشود و حذف کامل آن از رژیم غذایی به دلیل ایجاد کمبود آهن و ویتامین بی 12 توصیه نمی‌شود.

 

گفتگو: اعظم صفائی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل