نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سازمان ملل برای نخستین بار گزارشی از وضعیت حوزه زیست فناوری ایران منتشر می کند

دکتر مصطفی قانعی در حاشیه دیدار با گروه 'کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد)'، در انستیتو پاستور ایران گفت: مهمترین دستاورد اعلام این گزارش این است که آمارهای مربوط به پیشرفت‏های ایران در حوزه زیست فناوری ازسوی یک مرکز بین المللی اعلام می‏شود و از این منظر بیشتر مورد قبول جهان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: این گروه به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایران آمده اند و حضور آنها در کشور دو هدف عمده یکی کسب آمارها از وضعیت بیوتکنولوژی ایران و دیگری بررسی وضعیت مربوط به شرکت‏های نفتی کشور را دارد.
به گفته قانعی، در گام اول، هیات دعوت شده به ایران با سیاست های کلی و نحوه حمایت های مالی از زیست فناوری کشور آشنا می شوند تا یک دید کلی نسبت به وضعیت زیست فناوری ایران پیدا کنند و در گام بعدی به بازدید از زیرساخت های این حوزه می پردازند و در نهایت یک گزارش کلی از وضعیت موجود زیست فناوری کشور در سازمان ملل متحد منتشر می شود که مقبولیت جهانی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: مشتاقان کسب اطلاع از وضعیت زیست فناوری ایران در دنیا بسیار زیاد هستند؛ زیرا همه کشورها مشتاق هستند بدانند با وجود تحریم های موجود در کشور چگونه این همه پیشرفت در حوزه زیست فناوری داشته و بودجه های آن را چگونه تامین کرده ایم.
قانعی، با اشاره به اینکه پیشرفت ایران در حوزه زیست فناوری با وجود تحریم های موجود بسیار مطلوب بوده است، گفت: در حال حاضر کشورهایی در همسایگی ایران هستند که جمعیتی مانند ایران دارند، تحریم نبوده و حمایت های آمریکا و کشورهای اروپایی را نیز دارند؛ اما به اندازه ایران پیشرفت نکرده اند که این موضوع برای دنیا جای سوال دارد.
وی بیان کرد: مهمترین دلیل این پیشرفت ها در فضای تحریم، وجود محققان و دانشمندان جهادگری است که با کمترین هزینه ها، بهترین کارکردها را داشتند و برای پیشرفت کشور از جان مایه گذاشتند.

** برای پیشرفت کشور نباید به حمایت های بیگانه اکتفا کرد
قانعی، با بیان اینکه ارایه گزارش جهانی از وضعیت پیشرفت ایران در حوزه زیست فناوری از زبان دیگران، الهام بخش این است که هر کشور و ملتی اگر بخواهد پیشرفت کند باید روی پای خود بایستد، گفت: کشورها پس از دیدن آمارهای ایران در حوزه زیست فناوری به این نتیجه می رسند که نباید برای پیشرفت به حمایت های کشورهای بیگانه اکتفا کنند چراکه ایران هیچ کدام از این حمایت ها را نداشت و پیشرفت کرد؛ اما دیگر کشورها با وجود این حمایت ها به پیشرفتی نرسیدند.
وی بیان کرد: از وجود گروه کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد باید به عنوان یک فرصت برای اعلام پیشرفت های کشور استفاده کنیم و به مسوولان نیز بگوییم که باید به محققان و دانشمندان اعتماد کنند و آنها را ارزش و سرمایه اصلی کشور بدانند.
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گروه کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) یکی از ارکان سازمان ملل متحد است و در زمینه پایش وضعیت کشورها در این حوزه و ارایه گزارش های دوره ای فعالیت می کند که برای ارایه گزارش های دوره ای به ایران آمده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل