نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت اختراع اعضای هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور

 این اختراع توسط سیده مهدیه موسوی و خسرو آئین جمشید، از اعضای هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر ثبت شده است.کیتوزان یک پلی الکترولیت کاتیونی، جامد و سفید رنگ است که منبع عمده و تجاری آن از کیتین استخراج شده از پوسته سخت پوستان از جمله میگو، لابستر، خرچنگ و آرتمیا تولید می شود.

این ماده یک افزودنی چندکاره در تکنولوژی مواد غذایی است که علت آن ویژگی های عملگرا و فعالیت های بیولوژیکی متفاوت آن است.
نقش عملکردی کیتوزان به عنوان افزودنی غذایی می تواند ریشه در فعالیت آن بعنوان یک عامل ضد میکروبی یا ضد اکسیداسیونی و توانایی آن در تبدیل به یک فیلم دارای نفوذپذیری ضعیف در برابر اکسیژن، خاصیت جذب فلزات سنگین به دلیل توانایی آنها در تشکیل کمپلکس هایی از گروه های آمینو و یون های فلزات سنگین داشته باشد.
امروز توجه زیادی به حذف فلزات سنگین از محیط های آبی وآبزیان شده است اما هنوز روش مناسب و موثری برای حذف فلزات سنگین از گوشت آبزیان ارائه نشده است.
استفاده از ترکیبات طبیعی از جمله کیتوزان که برای سلامت انسان بی ضرر و دارای خاصیت جذب فلزات سنگین است می تواند کمک شایانی در حل این مشکل باشد.
گواهی ثبت اختراع با عنوان 'فرآیند استفاده از محلول کیتوزانبرای حذف فلزات سنگین کادمیم، سرب و نیکل از گوشت چرخ شده ماهی کفشک ' که مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد سیده مهدیه موسوی با عنوان ' استفاده از محلول کیتوزان جهت حذف فلزات سنگین از گوشت چرخ شده ماهی کفشک و ثبات کیفی آن در خلال نگهداری در یخچال' است با همکاری خسرو آئین جمشید، از اعضای هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور و به عنوان استاد مشاور در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسید.
پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر مستقر است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل