نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهش‌های آزمایشگاهی اقتصادی با نتایج پژوهش‌های میدانی یکی است

دانشمندان دانشگاه پرینستون نتایج پژوهش‌های انجام‌شده میدانی و آزمایشگاهی را مقایسه کردند و معتقدند یافته‌های آنان به دیگر پژوهش‌ها نیز قابل‌اعمال است.

همواره در اقتصاد بحث بر سر اعتبار آزمایشات اقتصادی انجام‌شده در آزمایشگاه به دلیل محیط محدودی که در آن انجام می‌شوند، وجود داشته‌اند. با این حال، تا پیش از این تحقیقات اندکی برای بررسی این موضوع انجام شده بود.

مطالعه جدید دانشمندان شامل تحلیل‌کردن نتایج پژوهش‌های انجام‌شده بر روی اثرspillover است که بر طبق آن، بهره‌وری در یک گروه در صورتی که فقط یکی از اعضای گروه بهره‌وری‌اش را افزایش دهد، بالا می‌رود.

محققان مطالعات خود را بر روی 34 پژوهش از این دست انجام دادند که طی 15 سال گذشته، 11 مورد از آن‌ها در محیط آزمایشگاهی و 23 مورد به طور میدانی انجام شده بودند. دانشمندان نتایج این پژوهش‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند تفاوت‌های بسیار کوچکی بین نتایج وجود داشت و این موضوع نشان می‌دهد پژوهش اقتصادی در آزمایشگاه به اندازه پژوهش میدانی اعتبار دارد.

دانشمندان نشان داده‌اند توضیح معقولی برای نتایج وجود دارند و آن این است ک افرادی که در آزمایشگاه کار می‌کنند، جوانبی را به مطالعاتشان می‌افزایند تا با اثرات محیط آزمایشگاهی مقابله کنند. آن‌ها بر این باورند انگیزه‌ها می‌توانند به عملکرد افزوده شوند یا این که از داوطلبانی استفاده کرد که دانشجو نیستند. همچنین می‌توان اثر تغییرات رفتاری که از مشاهده‌شدن ناشی می‌شود را تعادل بخشید.

پژوهشگران بر این باورند نتایج جدید در سناریوهای دیگر نیز صدق می‌کند و این موضوع موجب می‌شود دانشمندان دیدگاه‌هایشان را درباره پژوهش‌های آزمایشگاهی تغییر دهند.

این مقاله در مجله Science منتشر شد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل