نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستگاه اندازه‌گیری‌ فشار و دمای چاه نفت وگاز ساخته شد

سید رضا سید طبیب، کارشناسی ارشد  رشته مهندسی برق- گرایش کنترل و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری خوزستان در گفتگو با مهر،گفت: در این شرکت موفق شدیم تا دستگاهی به منظور اندازه گیری فشار و دمای چاه های نفت و گاز بسازیم.

وی با بیان اینکه فشار و دما نقش کلیدی در مدیریت بهره‌برداری و میزان تولید چاه‌ها دارند، اظهار داشت: از این رو، دستگاه اندازه گیری دما و فشار چاههای نفت و گاز، ابزاری کارآمد جهت پیش‌بینی چرخه عمر چاه‌ها به شمار می روند.

طبیب عنوان کرد: با توجه به وجود انحصار دانش فنی این تجهیز نزد چند شرکت غربی، لزوم بومی سازی و ارائه خدمات تخصصی نگهداری این تجهیزات در درون کشور بیش از پیش مورد توجه کارفرمایان استفاده کننده از این تجهیزات قرار گرفته است.

وی افزود: به دلیل اینکه در صورت وقوع نقص تجهیزات خارجی در کشور هزینه و زمان زیادی برای دریافت خدمات صرف می شود، ارزبری سالانه صدها هزار دلار و  از دست رفتن موقعیت شغلی برای نیروهای متخصص کشور  در صدد شدیم تا این تجهیزات را بسازیم.

به گفته وی، دستگاه اندازه گیری فشار و دمای چاههای نفت و گاز که در رسته تجهیزات درون‌چاهی قرار دارد از چهار بخش اصلی حسگرها، بردهای الکترونیک، باطری و بدنه ابزار تشکیل شده است. این تجهیزات باید قابلیت کارکرد تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد و تحمل فشار تا ۲۰۰۰۰ psi را دارا باشند.

وی در خصوص کارکرد دستگاه اندازه گیری دما و فشار چاههای نفت و گاز عنوان کرد: به هنگام شروع استفاده از این سیستم، باطری را متصل می کنیم و بعد از ارتباط تجهیز با کامپیوتر می توان برنامه ریزی کرد که دما و فشار چاه را در چه مقاطع زمانی اندازه گیری کند.

وی با بیان اینکه بعد از اینها پوشش فلزی تجهیز بر روی آن بسته می شود به طوری که سیالات نفت و گاز قادر به نفوذ به درون تجهیز نباشند، ادامه داد:  سپس دستگاه اندازه گیری دما و فشار، توسط کابل مخصوص با سرعت مناسب در درون چاه پایین می رود و در بازه های زمانی مشخص شروع به اندازه گیری متغیرها می کند.

طبیب با بیان مثالی گفت: این دستگاه پس از طی هر ۴-۵ متر مسافت، یک نمونه داده می گیرد و درون خود ذخیره می کند و این روند ادامه دارد تا تجهیز به انتهای چاه برسد.

وی ادامه داد: پس از انجام سایر فعالیت های تخصصی در چاه، مجددا تجهیز به بیرون چاه کشیده می شود و پس از خروج آن از چاه با اتصال مجدد به کامپیوتر، تمامی اطلاعاتی که درون آن ذخیره شده، بازیابی شده و در اختیار کارشناسان فنی قرار می گیرد تا نسبت به تجزیه و تحلیل وضعیت چاه و مدیریت بهره وری آن تصمیم گیری کنند.

طیب تاکید داشت: شرکت ملی حفاری نفت ایران، پیرا حفاری ایران، مناطق نفت خیر جنوبی، نفت مرکزی، نفت فلات قاره و سایر شرکت های بهره بردار چاههای نفت و گاز می توانند از مخاطبان اصلی این دستگاه باشند.

به گفته وی، دستگاه اندازه گیری دما و  فشار چاههای نفت و گاز « Memory Quartz Gauge » در محله نهایی نمونه پایلوت است.

به گزارش مهر، شرکت دانش بنیان «کاوشگران طلای سیاه» با تکیه بر فعالیت‌های فنی مهندسی در صنایع نفت و گاز در سال ۱۳۸۶تأسیس شده‌است. طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته در صنایع نفت و گاز به ویژه صنعت حفاری، از اهداف اصلی شرکت است.

به طور مشخص سیاست راهبردی این شرکت کسب دانش فنی از گذر تعمیرات سیستم‌های پیشرفته غربی، طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته به شیوه مهندسی معکوس، به‌روزرسانی و طراحی مجدد و ارائه انواع سرویس‌های حفاری و بهره برداری در تمامی میادین نفتی و گازی سراسر دنیا به شمار می روند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل