تولید نوع جدید شن و ماسه مصنوعی جهان برای نخسین بار در ایران

مخترع جوان این فناوری نو با 31 سال سن و فارغ التحیصل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد، مراحل ثبت بین المللی این محصول را پیگیری می کند.
اختراع علی امیرزاده بیست و ششم مهر ماه امسال به شماره 86931 در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده است.
اختراع این شن و ماسه مصنوعی بر اساس آیین نامه های داخلی و بین المللی و برای اولین بار در جهان با فناوری بدون حرارت و مواد سوختی در 2 گروه سازه ای و غیر سازه ای و گردگوشه و تیزگوشه به ثبت رسیده است.
80 درصد از محتوای این محصول جدید را زباله های خانگی، صنعتی و بیمارستانی تشکیل می دهد و با توجه به فناوری ساده تولید در تمام نقاط دنیا قابلیت تولید دارد.
اختراع این محصول که فاقد نمونه داخلی و خارجی است، نقطه عطفی در تولید محصولات دانش بنیان در دولت تدبیر و امید به شمار می رود.
این جوان آذری در گفت و گو با ایرنا در ارتباط با کاربرد این شن و ماسه مصنوعی می گوید: کاربرد تجاری این سبکدانه در صنایع راه و ساختمان، بیوتکنولوژی، کشاورزی، عایق کاری، هنر و معماری، نفت و پتروشیمی و کشتیرانی قابل توجه است.
امیرزاده اضافه کرد: این سبکدانه در صنعت راه و ساختمان این محصول برای تولید بتن های سازه ای و غیر سازه ای، تولید اندود و ملات های آماده، تولید انواع قطعات بتنی و پیش ساخته، تولید شن و ماسه های راه سازی، پر کننده ها و آسفالت به کار می رود.
وی اظهار داشت: این اختراع در صنعت بیوتکنولوژی برای تولید فیلتر تصفیه های بیولوژیکی آب و فاضلاب و تولید جاذب های مواد نفتی و شیمیایی به کار می رود.
وی ادامه داد: این سبکدانه در صنعت کشاورزی نیز به عنوان بستر بیولوژیکی کشت کشاورزی نوین، جایگزینی مناسب برای سبکدانه های معدنی و صنعتی در خاک کشت و تزئین گل خانه هاست.
«اختراع این سبکدانه مصنوعی در بخش هنر و معماری نیز برای تزئین شهری، تولید قطعات رنگی و دکوراسیون رنگی شهری، تولید ملات ها و اندودهای رنگی و خاص، ساخت کتیبه و تابلو و ساخت عناصر شهری به کار می رود.» 
وی یادآور شد: در صنعت نفت و پتروشیمی نیز این محصول برای تولید جاذب آلاینده های نفتی و مواد شیمیایی دریا و چاه های نفتی و عایق کاری لوله های انتقال گاز و نفت و پتروشیمی به کار می رود.
این محقق جوان گفت: کاربرد سبکدانه سداب در صنعت کشتیرانی نیز برای تولید عایق جداره های کشتی سازی و تولید بتن های فوق سبک و ضد آب معلق در دریا و صنایع دریایی قابل توجه است. 
سوال – آیا برای تجاری سازی این محصول نیازمند مساعدت هستید؟
جواب: در مراحل تحقیق و پژوهش از طرف هیچ ارگانی حمایت مالی نداشتم اما برای شروع تجاری سازی در تبریز، نیازمند حمایت های ویژه هستم.
سوال – کارهای پژوهشی خود را در این زمینه از چه زمانی آغاز کرده و در چه تاریخی به اتمام رساندید؟
جواب: در سال 1390 هجری شمسی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی این طرح را بر اساس نیازها و برخی مشکلات سبک دانه های موجود مانند دغدغه های زیست محیطی در آزمایشگاه شخصی آغاز کردم. 
با وجود مشکلات بسیار زیاد و مخالفت های زیاد صاحبان معدن و شرکت های تولید کننده سبک دانه صنعتی در ایران که مسئولیت کلیدی در انجمن های بتن و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی دارند، در شهریور سال جاری محصول جدید را با تشویق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس به ثبت رساندم.
سوال- چشم انداز صادراتی این محصول را چگونه ارزیابی می کنید؟
جواب : این فناوری به دلیل نوآوری و ویژگی های جدیدی که بعد از گذشت حدود 98 سال از اختراع سبکدانه های صنعتی در جهان معرفی کرده است، در نوع خود انقلابی در این صنعت محسوب می شود.
این محصول هم از لحاظ اقتصادی و هم از فنی و هم از لحاظ سیاسی مزیت های بسیار زیاد و جذابیت های خاص سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد. 
این شن و ماسه مصنوعی می تواند با صادرات دانش فنی و محصول به تمام نقاط دنیا ارز آوری بسیار مناسب و بالایی داشته باشد و براساس مکاتباتی که با شرکت ها و دوستان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، ترکیه، آذربایجان و آلمان تا به امروز داشتم، تمایل برای سرمایه گذاری هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور وجود دارد.
سوال – دولت چه نقشی در حمایت از تجاری سازی این محصول می تواند داشته باشد؟
جواب : بر اساس نامه نگاری های صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قول حمایت های مادی و معنوی که از این محصول اعلام کرده اند، مقرر شده که ما شرکت دانش بنیان و محل استقرار گروه طراحی و تولید این محصول را اعلام کنیم تا حمایت های دولتی براساس آیین نامه های شرکت های دانش بنیان انجام گیرد. 
من مطابق شناختی که از معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاران پرتلاش این معاونت دارم به این امر خوشبین هستم و حمایت های منطقه ای هم می تواند تجاری سازی این محصول را در تبریز تسریع کند. 
سوال – تفاوت این سبکدانه بازیافتی (سداب) با سبک دانه های صنعتی مشابه چیست و چرا در سطح جهان منحصر به فرد است؟
جواب: تمام سبکدانه های صنعتی متداول دنیا از مواد اولیه حدود 90% معدنی و با فناوری حرارتی و کوره ای و منبسط کردن این مواد اولیه معدنی در کوره های بزرگ و دوار حرارتی در درجه حرارت حدود یک هزار و 200 درجه تولید می شوند و دارای ساختار و رنگ و مشخصات فنی و شیمیایی یکسانی هستند.
بعلاوه سبکدانه های صنعتی قدیمی دارای مشکلات زیست محیطی، مصرف زیاد انرژی، تکنولوژی تولیدی وارداتی، هزینه تمام شده بسیار بالا و عدم تنوع شکلی و رنگی و آیین نامه ای هستند.
این محصول جدید از مواد اولیه حدود 80% بازیافتی و با تکنولوژی کاملا زیست محیطی تولید می شود؛ تولید این محصول بدون حرارت کوره و مواد سوختی و تنها با انرژی برق بسیار کم در 2 مقیاس کارخانه ای (ثابت) و کارگاهی (متحرک) طراحی شده است. 
قیمت تمام شده این محصول نصف محصولات مشابه صنعتی مثل رس منبسط شده است و از لحاظ فنی، شیمیایی و تنوع رنگی و کاربردی قابل مقایسه با نمونه های قبلی نیست.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا