تعاملات مبتنی بر فناوری در دوران پساتحریم مورد توجه قرار گیرد

دکتر 'محمود شیخ زین الدین' روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در زمینه توافقات برجام و دوران پسا تحریم افزود: ما قطعا نیاز داریم که از فناوری روز دنیا استفاده کنیم و در این زمینه باید از خارج از کشور کمک بگیریم.
وی بیان کرد: البته به این معنی نیست که امکان تولید و گسترش فناوری را در داخل کشور نداریم، اما در بعضی از مواقع این امر اقتصادی نیست و با منطق اقتصادی نمی خواند، به عنوان مثال دستیابی به استاندارد یورو چهار خودرو در داخل کشور ممکن اما زمانبر است، درحالی که اکنون استاندارد یورو شش در دنیا در شرف اجباری شدن است.
به گفته شیخ زین الدین، برخی از فناوری ها با توجه به زمان صرف شده بابت تولید آنها در کشور، هنگامی به جواب دهی می رسند که تکنولوژی جدیدتری در راه است.
وی ادامه داد: بنابراین ما می توانیم در دوران پسا تحریم با دیگر کشورها، تعاملات مبتنی بر فناوری داشته باشیم، اما در این خصوص باید خیلی هوشمندانه عمل کنیم.
وی با اشاره به شکل گیری شرکت های دانش بنیان نوپا و تولیدی در کشور، گفت: در این تعاملات باید مراقب شرکت های دانش بنیان نیز باشیم.
وی اظهارکرد: در این تعاملات اهمیت دریافت کننده فناوری از دهنده آن کمتر نیست. فناوری را نمی توان در اختیار هر شرکتی قرار داد، شرکت دریافت کننده فناوری باید در این زمینه سابقه داشته باشد، در دوران پساتحریم و تعامل با دیگر کشورها، شرکت های دانش بنیان نقش بسیار مهمی دارند.
شیخ زین الدین با اشاره به اظهارات رییس جمهوری در باب ضرورت به شراکت گذاشتن بازار کشور، گفت: آن فناوری که صرفا برای یک بازار مشخص مثل بازار داخلی کار کند و جواب دهد، بعد ازمدت کوتاهی با مشکل مواجه خواهد شد، شرکت ها باید مراقب به روز ماندن تکنولوژی در فعالیت خود باشند.
وی گفت: در دوران پسا تحریم یکی از برنامه ها و راهبردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحوزه تجاری سازی فناوری، این بحث اساسی است که چطور می توانیم از این فضا برای واردات محصولات مبتنی بر فناوری، با استفاده از فناوری هایی که به مشارکت گذاشته ایم، استفاده کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا