11 درمان غیر دارویی برای میگرن

ماهیت این سردردها به صورت ضربان‌دار است و از 2 تا 72 ساعت طول می‌کشد. علائم آن شامل تهوع، حساسیت به نور و صدا است. بیایید به بررسی راهکارهایی غیر دارویی برای تسکین دردهای میگرنی بپردازیم:

1-طب سوزنی

طب سوزنی نوعی درمان چینی است که در آن سوزنهای بسیار نازکی در نقاطی خاص از بدن فرو کرده و آن نقاط را به منظور درمان تحریک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که این روش در تسکین دردهای میگرنی موثر است و ممکن است انواع دیگری از سردردها را نیز کاهش دهد.

2- بازخورد زیستی  (بیوفیدبک)

پاسخ بدن نسبت به درد با تغییرات فیزیکی همراه است. از جمله این تغییرات می‌توان به سریعتر شدن ضربان قلب، منقبض شدن عضلات و یا سرد شدن دستها اشاره کرد. در این روش، سنسورهایی برای اندازه‌گیری این تغییرات تعبیه شده و اطلاعات را به صورت چراغ چشمک‌زن یا صدایی خاص به بدن باز می‌گرداند. بدن برای پاسخ به این بازخورد تلاش می‌کند و از این رو عضلات شل شده و درد کاهش می‌یابد.

هدف این روش، این است که شما یاد بگیرید چگونه خود را آرام کرده و حالتهای فیزیکی خود را کنترل کنید. مطالعات نشان می‌دهد که این کار اغلب می‌تواند سردرد را کاهش دهد.

3- ماساژ درمانی

این روش درمانی هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، اما به تازگی پژوهشی انجام شده که نشان می‌دهد ماساژدادن، چند نوع سردرد را در افراد کاهش می‌دهد. البته این روش نمی‌تواند کمک چندانی برای کاهش دردهای میگرنی باشد اما در کاهش استرس و سردردهای عادی کارساز است.

4- مکمل‌ها

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ریبوفلاوین(ویتامینB2) و منیزیم می‌تواند به کاهش شدت حملات میگرنی کمک کند، اگرچه به نظر نمی‌رسد که در صورت شروع درد بتواند آن را تسکین دهد. کوآنزیمی به نام Q10 نیز ممکن است همین تاثیر را داشته باشد، هرچند معمولا لازم است چند ماه از مصرف آن بگذرد تا اثرات آن پدیدار شود.

هرگز مکمل ها را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید، زیرا احتمال خطر تداخل آنها با داروها یا غذاها وجود دارد.

5- تکنیک‌های تمدد اعصاب

از آنجا که میگرن غالبا به دلیل استرس ایجاد می‌شود، تمرینات تمدد اعصاب ممکن است کمک کننده باشد. برخی از تمرینهای مفید عبارتند از تنفس عمیق و آرام کردن عضلات به تدریج که در آن سفت و شل شدن عضلات در نقاط مختلف بدن اتفاق می‌افتد. با تمرین بیشتر می‌توانید با استرس مقابله کرده و از بروز سر درد جلوگیری کنید.

6- تمرینهای ورزشی

تمرین‌های منظمی که برای کمک به سلامت قلب طراحی شده‌اند و سبب بهبود عملکرد آن می‌شوند می‌توانند سبب بهتر شدن سردرد شوند.

پژوهشگران در یک مطالعه، ورزش را با تمرین‌های تمدد اعصاب و دارو برای جلوگیری از بروز میگرن مقایسه کرده و دریافتند که سه بار در هفته، هر بار به مدت 40 دقیقه ورزش‌های مربوط به قلب در کاهش درد موثر است.

7- مالش ستون فقرات

اینکه آیا این روش بر سردرهای میگرنی تاثیر دارد یا خیر، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما یک مطالعه نشان داد که این روش به همان اندازه که دارو برای میگرن موثر است کار می‌کند.

این روش درمانی خطراتی نیز دارد بنابراین پیش از امتحان کردن آن با پزشک مشورت کنید.

8- گفتار درمانی

درمان شناختی-رفتاری، که بر تغییر افکار و اعمال فرد متمرکز است، ممکن است بتواند به کاهش دردهای میگرنی کمک کند.

تحت گفتار درمانی قرار گرفتن به این معنا نیست که فرد مشکل عاطفی یا موهومی دارد. این روش می‌تواند ارائه دهنده رویکردی جدید در برابر موقعیتهایی که منجر به سردرد می‌شوند باشد. تمام این روشها اگر با درمانهای دیگر ترکیب شوند، بهتر عمل می‌کنند.

9- تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال

در این روش یک پزشک دستگاهی محرک که به صورت مغناطیسی کار می‌کند را به کار می‌برد که این دستگاه با فرستادن جریانی مغناطیسی و بدون درد به جمجمه، باعث تحریک غشای مغز می‌شود.

این روش می‌تواند سبب شود تا دوره سردرد کوتاهتر شده و سردرد شدت کمتری داشته باشد.

10- تغییر در رژیم غذایی

کافئین، شکلات، غذاهای کنسرو شده، گوشت و لبنیات فرآوری شده و یا شیرین‌کننده‌ها در برخی افراد خاص سبب سردرد آنها می‌شوند. دقت کنید کدام غذاها برای شما ایجاد سردرد می‌کنند و سعی کنید در رژیم غذایی خود آنها را قرار ندهید.

11- داروهای گیاهی

برخی گیاهان مانند خانواده گل مینا می‌توانند سبب کاهش درد، تهوع و حساسیت به نور در هنگام حملات میگرنی و حتی سردرد شوند، اما تحقیقات در این مورد هنوز کامل نشده است.

اگر می‌خواهید از داروهای گیاهی جهت رفع سردردهای خود استفاده کنید آن را با پزشک در میان بگذارید.

راهکارهایی برای تسکین دردهای میگرنی

اغلب افراد تصور می‌‌کنند که وارد کردن فشار ملایم به سر، صورت و گردن می‌تواند به کاهش درد کمک کند. تکنیک‌های زیر را امتحان کنید:

  • روی خط ابرو و زیر چشمها را آرام فشار دهید.
  • فک را به حالت دایره‌ای ماساژ دهید.
  • مطالعات نشان می‌دهند که کم خوابی با میگرن در ارتباط است. در رختخواب چیزی نخوانید، تلویزیون تماشا نکنید و به موسیقی گوش ندهید.
  • 4 ساعت قبل از خواب چیزی نخورید و 2 ساعت قبل از آن چیزی ننوشید.
  • عدم استفاده از گوشی یا دستگاههای دیجیتال
  • نوشیدن آب به اندازه کافی
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن

در پایان اگر تصور می‌کنید که نیاز به درمان‌های مکمل برای رفع میگرن دارید حتما با پزشک خود در رابطه با آن صحبت کنید تا روش درمانی مناسبی را برای شما در نظر بگیرد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا