نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه کتیبه های نابود شده معابد مصر باستان

پژوهشگران دانشگاه ورشو University of Warsaw در حال اجرای پروژه ای ویژه هستند که در آن معبد باستانی گبلین  Gebelein در مصر علیا مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد . در این پروژه تحقیقاتی ، باستان شناسان از فناوری جدیدی استفاده می کنند که با کمک آن امکان بازسازی و مشاهده متون باستانی و تزئینات اصلی آثار باستانی که در طول سال های طولانی محو شده اند ، امکان پذیر می شود .

در این پروژه تحقیقاتی ، باستان شناسان از فناوری جدیدی استفاده می کنند که با کمک آن امکان بازسازی و مشاهده متون باستانی و تزئینات اصلی آثار باستانی که در طول سال های طولانی محو شده اند ، امکان پذیر می شود .

این معبد به خدای باستانی مصر یعنی هاتور Hathor  و فرعون آمون – رع Amun-Ra اختصاص داشته و عملیات ساخت و تزئین آن در زمان ملکه مشهور و قدرتمند مصر یعنی هت شپ سوت  Hatshepsut  در قرن پانزدهم پیش از میلاد انجام شده است . در کتیبه موجود در این معبد ، نام ملکه ذکر شده بود و در دوره های بعدی به طور عامدانه از بین رفته است .

در همین رابطه وجشیک اجسه موند Wojciech Ejsmond سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " احتمالا سال ها پس از مرگ ملکه هت شپ سوت ، در فرایندی پیچیده از شرایط استقرار قدرت سلسله های فراعنه مصر ، فرعون توتموسیس سوم Tuthmosis III از قدرت یافتن یکی از شاهزاده خانم ها یا ملکه های عصر خود وحشت داشته و با این تفکر که قدرت یافتن این ملکه ها می تواند برای سلطنت پسرش خطرناک باشد ، تصمیم به نابودی آثار ملکه هت شپ سوت کرده و کتیبه های موجود در این رابطه را از بین برده است . البته این فقط یک نظریه از مجموعه تئوری های متعدد ارائه شده در این رابطه بوده و هنوز اثبات نشده است اما به هر حال در این دوره تلاش شده است تا آثاری که نشان دهنده وجود ملکه قدرتمند مصر باستان یعنی هت شپ سوت است ، نابود شوند . هنوز دلیل اصلی این موضوع روشن نیست . "

گفتنی است این تیم تحقیقاتی در تلاش هستند تا با آوار برداری از کف این معبد ، به بقایای اشیا و آثار باقی مانده از قرون گذشته دست پیدا کنند .

 منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل