نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی جدید برای باتری های لیتیوم -هوا

به گزارش  ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، باتری های لیتیوم-هوا، گونه ای از باتری های نوع دوم هستند که در آن از فلز لیتیوم در آند و اکسیژن هوا در کاتد استفاده می شود. 
باتری های لیتیوم- هوا می توانند انرژی را با تراکم بسیار بیشتری در قیاس با باتری های امروزی لیتیوم- یونی ذخیره کنند که این خصیصه، استفاده از آنها را به طور خاص برای خودروهای الکتریکی امیدوار کننده می سازد. 
در این طراحی جدید که در مجله Science منتشر شده است، از یک الکترود گرافن اسفنجی و یک واکنش شیمیایی جدید برای به کار انداختن این باتری استفاده می شود.
این طراحی جدید انرژی بسیار کمتری را هدر می دهد و می تواند دفعات بسیار بیشتری نسبت به تلاش های قبلی باتری های لیتیوم -هوا، شارژ شود.
امید می رود که باتری های لیتیوم- هوا بتوانند با استفاده از هوای معمولی، واکنش شیمیایی را که موجب آزاد سازی برق می شود، موجب شوند. 
مهندسان دانشگاه کمبریج که این طراحی جدید را ابداع کردند، اکنون تنها این طراحی را در واحدهای آزمایشگاهی به اجرا درآورده اند و به جای هوا، از اکسیژن خالص استفاده می کنند. 
با این وجود، نمونه اولیه این باتری ها برای اولین بار می توانند زمانی که اکسیژن مرطوب است نیز کار کنند.
پروفسور کلر گری از محققان این مطالعه، گفت: چیزی که ما در حقیقت می خواهیم یک باتری لیتیوم – هوا حقیقی است؛ یک باتری که تنها از هوا استفاده می کند و نیازی به حذف دی اکسید کربن، نیتروژن و آب نداشته باشد.
وی افزود: اکنون ما سیستمی داریم که دستکم مقدار زیادی آب را تحمل می کند.
با وجود پیشرفت های قابل توجه، محققان می گویند که تولید تجاری باتری لیتیوم- هوا دستکم 10 سال دیگر زمان می برد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل