نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش عملکرد اجرایی کودکان اوتیسم با تحریکات دیداری شنیداری منظم

 اختلال اوتیسم یکی از زیرمجموعه‌های اختلالات نافذ رشد است که توسط رفتار غیرطبیعی و ارتباط کلامی غیرمعمول مشخص می‌شود. در این پژوهش که توسط دکتر سیدعلی حسینی، دکتر ابراهیم پیشیاره و دکتر اکبر بیگلریان از دانشیاران و استادیاران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام شده و نتایج آن در قالب مقاله‌ای در بیستمین کنگره کاردرمانی ایران ارائه شده است، محققان در ابتدا، 41 کودک با تشخیص اوتیسم عملکرد بالا را به صورت تصادفی، انتخاب و به صورت اتفاقی به دو گروه آزمایش با 20 کودک و کنترل با 21 کودک تقسیم کردند.

قبل از شروع مداخلات در این پژوهش، شرکت کنندگان بوسیله پرسشنامه درجه‌بندی شده رفتاری عملکرد اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، کودکان شرکت کننده در گروه آزمون طی 18 جلسه به صورت هفته‌ای سه جلسه تا شش هفته مورد مداخله قرار گرفتند. پس از گذشت این جلسات مداخله، هر دو گروه آزمایش و کنترل بوسیله آزمون فوق‌الذکر مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش پس از استفاده از روش تجزیه و تحلیل چند متغیره و با در نظر گرفتن سطح معناداری نشان داد که تحریکات دیداری شنیداری منظم، توانایی عملکرد اجرایی (توانایی تغییر، مهار و برنامه‌ریزی) را بر اساس پرسشنامه درجه‌بندی شده رفتاری عملکرد اجرایی افزایش داده است.

به گزارش ایسنا،محققان مجری این طرح پژوهشی همچنین نتیجه گیری کردند که دستگاه تحریکات دیداری شنیداری منظم ابزاری نویدبخش برای بهبود زیرمجموعه‌های عملکرد اجرایی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، بیستمین کنگره کاردرمانی ایران با همکاری انجمن علمی کاردرمانی ایران و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی آبان ماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل