نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایران با پنج قطعنامه در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو حضور می یابد

دکتر سعدالله نصیری قیداری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سی و هشتمین کنفرانس عمومی دوسالانه یونسکو از سوم تا 18 نوامبر 2015 برابر با 12 تا 27 آبان ماه 1394 در مقر اصلی این سازمان در پاریس برگزار می شود و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دوره از اجلاس حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه به طور معمول کشورهای حاضر در کنفرانس عمومی یونسکو به ارائه و دفاع از قطعنامه های پیشنهادی خود می پردازند گفت: ما نیز پنج قطعنامه برای طرح در این دوره از کنفرانس ارائه کردیم که همه آنها به تصویب رسیده و در دستور کار کنفرانس عمومی یونسکو قرار گرفته است.
نصیری افزود: یکی از قطعنامه ها در حوزه فرهنگ و مربوط به نفی خشونت علیه فرهنگ کشورهاست زیرا در حال حاضر شاهد خشونت و تخریب آثار و ابنیه فرهنگی کشورها به طرز بی سابقه ای هستیم.
وی ادامه داد: در حوزه علوم اجتماعی، ذخیره گاه های زیستی و علوم طبیعی نیز به قطعنامه ارائه کرده ایم.
وی درباره پنجمین قطعنامه جمهوری اسلامی ایران که قرار است در سی و هشتمین اجلاس عمومی یونسکو مطرح شود نیز توضیح داد: این قطعنامه در حوزه ارتباطات و خشونت بیش از حدی است که در بازی های رایانه ای به کار گرفته می شوند.
سرپرست کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: بازی های رایانه ای که به طور انبوه در سراسر دنیا تولید می شود و از کودکان خردسال تا افراد سالمند مشغول بازی با آنها هستند به دلیل ترویج خشونت و جنگ با اهداف صلح آمیز یونسکو مغایرت دارد و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

** 49 بنای فرهنگی ایران آماده ثبت جهانی است
نصیری درخصوص وضعیت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران نیز اظهار داشت: تعداد 49 ابنیه فرهنگی را برای ثبت جهانی آماده داریم اما از سال 2007 سازمان یونسکو تصویب کرد که هر کشور یک سهمیه برای ثبت میراث فرهنگی در سال داشته باشد از همین رو با محدودیت ثبت آثار فرهنگی مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم در زمینه ثبت آثار فرهنگی نباید وزن یکسان برای کشورهای مختلف قائل شد زیرا نمی توان یک کشور که تعداد میراث فرهنگی آن بسیار محدود است را با کشوری غنی مانند ایران مقایسه کرد.
وی از رایزنی های کمیته ملی یونسکو در ایران با مسوولان این سازمان جهانی به منظور تعیین سهمیه متفاوت برای کشورها در زمینه ثبت آثار میراث فرهنگی خبر داد.
به گزارش ایرنا، نصیری درباره وضعیت ثبت میراث معنوی که درباره مالکیت آنها بین کشورهای مختلف، توافق نظر وجود ندارد نیز گفت: قرار نیست در ثبت میراث معنوی مشترک، اسم یک کشور حذف شود بلکه حتی الامکان آن موضوع مشخص به صورت مشترک میان کشورها به ثبت خواهد رسید که به عنوان مثال مراسم نوروز، به صورت مشترک میان 9 تا 10 کشور برای ثبت جهانی پیشنهاد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل