نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انجام صادرات سیستماتیک با راه اندازی بانک اطلاعاتی تحقق یافت

مجید نجفیان، مدیر عامل شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس درباره اهمیت راه اندازی این سامانه گفت: هم اکنون تمامی کشورها پیگیری حوز ه های دانشی و فناورانه را برای تحقق اقتصاد دانش محور و دانش بنیان در اولویت کارهای خود قرار داده اند. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی كه اصلی‌ترین ركن و پایه آن نیز اقتصاد دانش‌بنیان است نشان‌ از عزم كشور در این خصوص دارد كه باید سیاست‌گزاری‌های لازم با در نظر گرفتن ابزارهای مناسب برای تحقق این اهداف كلان توسط نهادهای متولی صورت پذیرد.

وی افزود: قطعا این اهداف عالی وقتی محقق خواهد شد كه سهم درآمدهای غیرنفتی كشور به خصوص درآمد‌های حاصل از دانش و فناوری از درآمدهای نفتی بیشتر شود به نحوی كه نهایتا كشور نیازی به خام فروشی منابع زیرزمینی خود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: اخیرا معاونت علمی ریاست جمهوری برای کسب شناخت توانمندی های متخصصان داخلی و توسعه بازارهای شرکت‌ها و صادرات محصول های دانش‌بنیان پورتالی راه اندازی کرده ست که مسوولیت اجرای آن بر عهده شرکت ما است.

وی تصریح کرد: ما در این طرح در نظر داریم ضمن ارایه اطلاعات قابل وثوق به نهادهای متولی و سیاست‌گزار كشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، با جمع آوری توانمندی‌های بالفعل محصول‌های صادراتی فناورانه  و  با اتصال به دیتا بانك ، از طریق كانال‌های دولتی و خصوصی زمینه معرفی مناسب محصول ها به مشتریان و بازارهای بین‌المللی را فراهم کنیم.

به گفته وی سامانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات طراحی شده است كه شركت‌ها با ثبت‌نام در آن لازم است فرم‌هایی را به صورت الكترونیكی تكمیل کنند؛ در این سامانه سعی شده است حداقل اطلاعات مورد نیاز در مرحله اول از شركت‌های مخاطب اخذ شود و شركت‌ها به روش خوداظهاری فرم‌های مربوط به هر دسته از اطلاعات را تكمیل کنند.

نجفیان تصریح کرد: این سامانه با لینك به دیتا بانك شركت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، عملا اطلاعات مازاد را از شركت‌های دانش‌بنیان اخذ می کند؛ این امر برای سهولت بیشتر پیش‌بینی شده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان  گفت: همچنین این سامانه از طریق بانک‌های اطلاعاتی معاونت علمی، پارک فناوری پردیس، فن بازار ملی ایران و… اطلاع‌رسانی شده است و در مرحله اول اطلاعاتی لازم به منظور ارزیابی اولیه توانمندی صادراتی محصولات اخذ می‌شود و نهایتا در مرحله دوم اطلاعات کامل‌تری از شركت‌های منتخب اخذ خواهد شد. همچنین به کاربران نیز اکانتی داده می شود تا بتوانند این اطلاعات را به روز رسانی کنند.

وی ادامه داد: در این بانک اطلاعاتی ضمن آنکه محصول های صادرشده یا دارای پتانسیل صادراتی شناسایی می‌شوند، اطلاعات کیفیت محصول، گواهینامه‌ها، کاربردها، پتنت و مشتریان، تجارب صادراتی، ارقام تقریبی صادراتی و برخی اطلاعات اخذ نیز می‌شود؛همچنین اطلاعاتی از ظرفیت‌های بازرگانی بین­المللی، نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی هدف و فعالیت‌هایی که نشان دهنده برنامه و تمایل حضور شركت در بازارهای بین­المللی است نیز جمع آوری می شود.

وی یاد آور شد: این پورتال یك بانك اطلاعاتی ملی و مرجع در حوزه توانمندی‌های فناورانه صادراتی كشور خواهد بود؛ این سامانه مدام به روزرسانی خواهد شد و در آینده همانند یک فروشگاه اینترنتی اما در بعد فراملی فعالیت خواهد کرد؛ همچنین این پورتال قابلیتصدور پیش فاکتور و ویژگی‌های بسیار دیگری مانند سهولت یافتن شناسایی محصول مورد نظر مخاطب خارجی را خواهد داشت.

وی گفت: فراخوان جمع‌آوری اطلاعات محصولات از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورخ 11 مهر امسال اعلام شد و هم‌اكنون شركت‌های دانش‌بنیان و فناور در حال ورود اطلاعات در سامانه مربوطه به آدرس www.hitechexport.ir  هستند. مراحل طراحی پورتال نهایی نیز آغاز شده است.

وی در پایان افزود: رسیدن به 200 محصول فناورانه (دانش‌بنیان) دارای سابقه صادراتی یا آمادگی كامل برای ورود به بازارهای جهانی از جمله اهداف از پیش تعیین شده ما است. نهایتا این محصول های ارزیابی شده در حوزه های تخصصی در پروتال و به چهار زبان زنده دنیا به نمایش گذاشته خواهند شد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل