نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی ژن ایجاد کننده بیماری های عروقی

پژوهشگران ژاپنی در آخرین تحقیقات خود سه ژن مرتبط با بیماری های عروق محیطی (peripheral artery disease) را شناسایی کردند . لازم به توضیح است که بیماری های عروق محیطی به معنی تنگی عروق محیطی مانند شریان های پا و دست است و در این بیماری، عروق مرکزی مانند شریان‌ های قلب یا مغز آسیب ندیده‌ اند اما راه رفتن و حرکت کردن برای این افراد دردناک بوده و در موارد جدی ممکن است فرد عضو خود را از دست بدهد .

بر اساس گفته محققان ، نخستین بررسی برای تشخیص علت این بیماری عوامل ژنتیکی خاص است . علاوه بر نشانه های ذکر شده ، درد اعضای مختلف بدن و مشکل راه رفتن در بیماری های عروق محیطی می تواند منجر به ابتلا به عوارض عروق قلبی یا عروق مغزی شود و به نظر می رسد که سومین عامل عمده مرگ در انسان ها تصلب شریان (atherosclerosis) باشد .

کویچی اوزاکی (Kouichi Ozaki) از مرکز علوم پزشکی RIKEN در یوکوهامای ژاپن که با این تیم پژوهش همکاری داشته ، اعلام کرد : « آن چه در این تحقیقات مهم است شناسایی افرادی بوده که در معرض خطر ابتلا به بیماری های عروق محیطی قرار دارند. همچنین یافته های این پژوهش ها می تواند برای روشن سازی مکانسیم ایجاد بیماری های عروق محیطی مورد استفاده قرار گیرد که در نتیجه آن محققان می توانند به روش های درمانی مناسب برای آن دست پیدا کنند . »

یافته های این پژوهش ها می تواند برای روشن سازی مکانسیم ایجاد بیماری های عروق محیطی مورد استفاده قرار گیرد که در نتیجه آن محققان می توانند به روش های درمانی مناسب برای آن دست پیدا کنند .

این تیم تحقیقاتی برای به دست آوردن اطلاعات و داده های ژنتیکی ، 735 نفر که به بیماری های عروق محیطی مبتلا بودند را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند و نتایج آن را با با داده های ژنتیکی سه هزار و 383 نفر که دچار این بیماری نبوده اند ، مقایسه کردند . آن ها در بررسی های تغییرات ژنتیکی موفق شدند تا سه ژن چند ریختی (three gene polymorphisms) را که به وضوح با این بیماری در ارتباط بوده ، شناسایی کنند .

کویچی اوزاکی در توضیحات خود در رابطه با این سه ژن می گوید: « به نظر می رسد افرادی که دارای سه ژن چند ریختی (three gene polymorphisms) هستند به صورت ویژه ای نسبت به این بیماری آسیب پذیر هستند. این سه ژن چند ریختی ، همگی در منطقه اطراف دو ژن متفاوت قرار دارند. »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها، جزئیات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS ONE به چاپ رسیده و در دسترس است .  جهت مشاهده متن کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل