کاهش افسردگی به کاهش فراموشی می انجامد

سینا پرس: اما پژوهشی که نتایج آن به تازگی منتشر شده به ما اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط میان این دو ارائه می دهد. این مطالعه نشان می دهد که ارتباط میان افسردگی با فراموشی ربطی یه تغییرات ناشی از فراموشی در مغز ندارد.

 

دکتر رابرت ویلسون از مرکز پزشکی شیکاگو که این پژوهش را به انجام رسانده می گوید: «این یافته نشان می دهد افسردگی یکی از عوامل ایجاد فراموشی است و اگر بتوانیم جلوی افسردگی یا عوامل ایجاد استرس را بگیریم و یا افسردگی را مورد درمان قرار دهیم، می توانیم تا حدی توانایی تفکر و حافظه در سنین سالمندی را حفظ کنیم.»

 

در این پژوهش 1764 شرکت کننده که در ابتدای طرح حداقل 77 ساله بودند و هیچ گونه مشکلی در زمینه حافظه نداشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. این شرکت کنندگان هر سال از نظر مواردی همچون احساس تنهایی یا کمی اشتها مورد مطالعه قرار می گرفتند و حتی آزمون هایی در طول این هشت سال برای سنجش توانایی تفکر و حافظه آنها به انجام می رسید.

در طول این مطالعه 680 نفر از این شرکت کنندگان فوت کردند و 582 نفر از آنها مورد کالبدشکافی قرار گرفتند تا علایم فراموشی و یا سایر آسیب ها در مغز آنها شناسایی شود.

در طول این مطالعه، 922 نفر (52 درصد از شرکت کنندگان) دچار «نقص شناختی خفیف» (MCI) شدند. منظور از نقص شناختی خفیف، مشکلاتی است که در توانایی حافظه و تفکر افراد روی می دهد و معمولاً پیش از بروز آلزایمر ایجاد می شود. همچنین 315 نفر (18 درصد از شرکت کنندگان) دچار فراموشی شدند.

پژوهشگران هیچ رابطه­ای میان میزان آسیب وارد شده به مغز و شدت علایم افسردگی در افراد و یا تغییرات علایم افسردگی در طی زمان نیافتند.

احتمال داشتن علایم افسردگی در میان افرادی که دچار نقص شناختی خفیف شده بودند پیش از تشخیص، بیشتر بود. با این حال احتمال تغییر در علایم افسردگی در آنها پس از تشخیص، بیشتر از افرادی که نقص شناختی خفیف نداشتند نبود.

همچنین وفور علایم افسردگی در افرادی که فراموشی داشتند، پیش از آغاز فراموشی بیشتر بود؛ اما در عین حال علایم افسردگی پس از آغاز فراموشی در آنها به شدت کاهش می یافت.

جمع بندی حاصل از این مطالعه این است که میزان زیاد علایم افسردگی با کاهش سریع توانایی تفکر و حافظه ارتباط دارد.

افسردگی عامل ایجاد حدود 5 درصد از کاهش توانایی های شناختی و ذهنی انسان است که نمی توان آن را به آسیب مغز ناشی از پیری نسبت داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا