نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایران اولین کشور خاورمیانه در حوزه فناوری نانو است

به گزارش مهر، صبح امروز به میزبانی دانشگاه خوارزمی کرج دومین همایش ملی علوم و فناوری های نانو آغاز شد. 

در این همایش که با حضور دبیر ویژه توسعه فناوری نانو، معاونت توسعه ویژه فناوری ریاست جمهوری، معاون استاندار البرز، رییس پارک علم و فناوری البرز و جمعی از مسئولان همراه بود، محمدعلی سبحان الهی رئیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: فناوری نانو کاربردهای بسیار و با ارزش افزوده بالایی دارد یکی از ارزش های فناوری های نو محسوب می شود.

سبحان الهی در ادامه افزود: در حال حاضر در جهان کنونی در حوزه علم ۲ استراتژی قرمز و آبی جود دارد. استراتژی قرمز یعنی رقابت زیاد، هزینه بالا، که منجر به درصد پایین موفقیت می شود.

این مسئول در ادامه گفت: در استراتژی آبی فضای رقابت کمتر است به همین علت درصد موفقیت بسیار بالا می رود ولی این نکته نباید از خاطر دور بماند که در این نوع استراتژیک خلاقیت و ابتکار حرف اول را میزند. فناوری های نو در حوزه علم از نوع استراتژیک آبی است.

رییس دانشگاه خوارزمی کرج گفت: با توجه به شرایط و پیشرفت های علمی به دست آمده ما می توانیم در این فضا رقابت و فعالیت بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها داشته باشیم.

باید در زمینه فناوری های نو سرمایه گذاری ویژه ای شود

وی با اشاره به اینکه در بحث فناوری های نو در حوزه فناوری نانو در کشور دارای ظرفیت های بالایی هستیم، گفت: ایران در فناوری های نو و فناوری نانو در جهان رتبه ۷ و در خاورمیانه رتیه یک را دارا است.

وی گفت: مراکز پژوهشی و علمی با توجه به رسالت و ماموریت نقش تعیین کننده در تولید علم و تامین نیروی انسانی مورد نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه فناوری نانو کاربردهای بسیار دارد و نیاز ویژه جامعه است، گفت: باید در زمینه فناوری های نو سرمایه گذاری ویژه ای شود. باید فعالیت های پژوهشی را به این سمت سوق بدهیم.

سبحان الهی در پایان بیان کرد: در دانشگاه خوارزمی با توجه به اهمیت و ارزش فعالیت های فناوری های نو، فعالیت آموزشی را به سمت رشته های نو و میان رشته ای سوق داده ایم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل