تدریس جامعه شناسی در ایران، با استانداردهای جهانی فاصله دارد

دکتر بهروز مرادی که تمام دوران تحصیل جامعه شناسی در مقطع آموزش عالی را در کشور هلند گذرانده است، در گفت و گو با سیناپرس خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی، دانشجوی جامعه شناسی را برای جامعه شناس شدن پرورش می دهند، اما در کشور ما خیلی اوقات، دانشجوی جامعه شناسی پس از فارغ التحصیلی هم به جامعه شناس تبدیل نمی شود.

این مدرس جامعه شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، یادآور شد: در دانشگاه های کشورهای توسعه یافته، کارگاه های آموزشی و کارگاه های عملی متعددی برای دانشجویان جامعه شناسی برگزار می شود. مثلا در یک کلاس 100 نفره، دانشجویان جامعه شناسی در کلاس به گروه های پنج نفره تقسیم می شوند که تحت آموزش یک استاد جامعه شناسی، آموزش می بینند.

وی ادامه داد: در این کشورها، دانشجوی جامعه شناسی را به بیرون از دانشگاه می فرستند تا کارهای پژوهشی انجام دهد. نکته مهم این است که سیستم دانشگاهی به شکلی سازمان یافته است که امکان تقلب و انحراف را از دانشجو می گیرد. دانشجو باید کارهای پژوهشی را گام به گام انجام دهد و هر گام پژوهشی را نیز به استاد ارائه دهد و از آن دفاع کند. کپی کردن مقاله های دیگران و یا استفاده از پژوهش دانشجویان دیگر، در دانشکاه های کشورهای توسعه یافته معنا ندارد، زیرا هم سیستم راه تقلب را بسته است و هم خود دانشجو نیز تمایلی به تقلب ندارد.

مرادی با اشاره به سیستم غلط نمره دهی به دانشجویان جامعه شناسی در ایران، یادآور شد: در کشور ما دانشجوی جامعه شناسی با ایجاد ارتباط موثر با استاد، انتظار دارد که نمره بگیرد. حتی وقتی استادی به دانشجویش نمره نمی دهد، بین دانشجویان به سخت گیری متهم می شود و دانشجویان به همدیگر سفارش می کنند که با آن استاد سخت گیر، درس نگیرید.

این جامعه شناس تصریح کرد: در اغلب دانشگاه های اروپایی، اصلا چنین سیستم نمره دهی وجود ندارد. در این دانشگاه ها نمی شود با چانه زنی و لابی با استاد، نمره گرفت، بلکه دانشجو باید اثبات کند که به متون جامعه شناسی مسلط شده است. التماس کردن به استاد برای نمره گرفتن، تعریف نشده است و دانشجوی جامعه شناسی، استادش را بر اساس علم، مهارت و کیفیت آموزشی انتخاب می کند، نه بر این اساس که کدام استاد، بهتر نمره می دهد.

در دانشگاه های کشورهای توسعه یافته، کارگاه های آموزشی و کارگاه های عملی متعددی برای دانشجویان جامعه شناسی برگزار می شود

مرادی با اشاره به نقص های سیستم آزمون جامعه شناسی در ایران، اظهار داشت: در کشور ما هر دانشجوی جامعه شناسی که دروس را به خوبی حفظ کرده باشد و جزوه خوان بهتری باشد، معمولا نمره خوبی می گیرد، اما در دانشگاه های کشورهای توسعه یافته، آزمون ها به شکلی مفهومی طراحی می شود که حتی احتمال دارد، سوالات در کتاب های درسی نباشد، بلکه سوالات به شکلی طراحی می شود که قدرت تحلیل دانشجو را به چالش بکشد.

وی با بیان اینکه دانشجوی جامعه شناسی در کشورهای توسعه یافته، تئوری را در بسترهای اجتماعی می آموزد، خاطرنشان کرد: چون دانستن زبان انگلیسی برای همه دانشجویان الزامی است، بروزترین کتاب ها و متون علمی به طور مستقیم، بدون ترجمه و بدون واسطه به دانشجویان جامعه شناسی کشورهای توسعه یافته می رسد و همین سرعت انتقال منابع، سواد دانشجوی جامعه شناسی را بروز نگه می دارد.

 

گفتگو:مریم طالبی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا