تامین گرما از خورشید و زمین

سینا پرس: اهمیت این موضوع باعث شد تا خبرنگار خبرگزاری سینا گفت و گویی اختصاصی با دکتر حمید رضاییان یزدی، دارنده دکترای مدیریت استراتژیک، طراح و سازنده پیشترفته ترین پمپ حرارتی زمین گرمایی  در دنیا ترتیب دهد که در ادامه می آید.

چه ضرورتی باعث شد تا شما به سراغ طرحی با  به کار گیری از انرژی تجدید پذیر بروید؟

اساسا انرژی های تجدیدپذیر مزایایی زیادی نسبت به انرژی های فسیلی دارند. انرژی های تجدیدپذیر علاوه بر اینكه قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند، اثر زیست محیطی بسیار كمتری هم دارند و در برخی موارد كاملا پاك و سازگار با محیط زیست هستند. تا كنون حدود 15 منبع انرژی تجدیدپذیر شناسایی شده است كه هر كدام دارای ویژگی های خاص خود هستند و کشور ما در بعضی از آنها  مانند دسترسی فراوان به انرژی خورشیدی مزیت نسبی دارد. در این میان انرژی عمق كم زمین هم از نظر میزان ذخیره، سهولت دسترسی، دانش فنی بومی شده و ارزانی بهره گیری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

و شما با استفاده از این دو نوع انرژی این نیروگاه را طراحی و ساختید؟

بله. در حال حاضر بیش از 46 درصد تعشعات خورشید جذب زمین می شود. یک درصد گرما هم از مرکز زمین جذب می شود. مجموع این دو گرما، انرژی زمین در عمق کم یا پمپ های حرارت را تشکیل می دهند. ما با این نوع انرژی می توانیم گرمایش و سرمایش هر ساختمانی را به میزان دلخواه تامین کنیم؛ این نیروگاه در زمستان حرارت زمین را جذب می کند و موجب گرمایش هوا می شود. برعکس در تابستان هم حرارت خانه را دفع و در قسمت پایین نیروگاه انبار و ذخیره می کند.

 

این پمپ حرارتی از چه خصوصیات دیگری برخوردار است؟

 این پمپ حرارتی زمین گرمایی با ظرفیت 11 تا 35 کیلووات، با استفاده از مبدل های صفحه ای ساخته شده است و عملکرد آرام و عمر طولانی دارد. قیمت آنهم بسیار ارزان و مقرون به صرفه است(هزینه این پمپ به اندازه قیمت تهویه مطبوع متداول کشور است).این پمپ حرارتی از لحاظ ابعاد به گونه ای طراحی شده است که به آسانی می توان آنرا در سقف کاذب ساختمان ها نصب و فضای موتورخانه ای را حذف کرد. همچنین این پمپ می تواند ضمن پاسخگوی نیاز تهویه مطبوع یک واحد آپارتمان، قسمتی از آب گرم مصرفی را هم بدون مصرف انرژی تامین کند.

 

این نیروگاه از چه مزایایی هم برخوردار است؟

این نیروگاه حدود 3 واحد انرژی از زمین و یک واحد انرژی از برق دریافت می کند بنابراین با مصرف نکردن گاز، میزان آلودگی به صفر می رسد. در ضمن با این روش میزان بهره برداری از انرژی حدود 5/3 تا 4 برابر افزایش می یابد و مصرف برق هم 50 تا 60 درصد کاهش می یابد یعنی پیک تابستان حذف می شود؛ مصرف برق این نیروگاه ها نسبت به کولرهای کنونی در فصل تابستان برای 3 تن برودت( یک آپارتمان 90 تا 100 متری) یک سوم است.  یکی دیگر از هنرهای اصلی این سامانه، طراحی درست آن است. اگر چنانچه ناشیانه طراحی شود، مشکلاتی به همراه خواهد شد اما خوشبختانه این طرح بومی است و شرکت ما بیش از 15 سال در این زمینه کار می کند و تاکنون در این زمینه حدود 12 نوع کار جدید انجام داده است.

 

پس با این حساب از نظر اقتصادی ساخت چنین پمپ حرارتی کاملا مقرون به صرفه است؟

بله. ما تخمین زدیم با نصب سامانه زمین گرمایی در یک هتل، می توانیم مصرف سوخت فسیلی را به طور کامل حذف کنیم و سالانه 733 تن از انتشار گاز دی اکسید کربن بکاهیم که این رقم معادل جذب دی اکسید کربن به وسیله 67 هکتار جنگل است و نصب این سامانه کاهش خالص مصرف 153 مگاوات ساعت برق در سال را به دنبال دارد.

 

چرا با وجود چنین مزایایی این طرح  با استقبال چندانی روبرو نشده است؟

متاسفانه در حال حاضر ساختمان سازی در دست مصرف کننده نیست و ساختمان پس از اتمام کار به مصرف کننده تحمیل می شود. در این بین سازندگان ساختمان ها هم معمولا به دنبال کسب سود بیشتری هستند. آنان حتی سود بسیار ناچیز یک تومانی را هم حساب می کنند و نگران آینده مصرف کنندگان نیستند به همین دلیل امروز خانه های ما اینقدر زشت و کم دوام شده  است و افراد حتی در خانه هایشان احساس راحتی نمی کنند. هر ساله نزدیک به 4 هزار نفر در ایران بر اثر انتشار گاز مونوکسید کربن می میرند. جان 4 هزار نفر انسان قیمت دارد یا سود بیشتر؟ متاسفانه اغلب بساز بفروش ها دنبال سود بیشتر هستند و عده کمی ساختمان های اصولی تحویل صاحب شان می دهند به همین دلیل چنین طرح هایی از اقبال خوبی برخوردار نیستند و عده اندکی به دنبال چنین طرح هایی می روند.

 

به نظر شما سازمان های حمایتی و مراکز رشد و پارک ها در توسعه چنین طرح هایی چه نقشی می توانند داشته باشند؟

هم اکنون سامانه های تهویه مطبوع زمین گرمایی در سطح جهان به سرعت در حال فراگیر شدن است  به طوری که در چند سال گذشته بالاترین نرخ رشد را در میان تمام سامانه های انرژی تجدیدپذیر دارا بوده اند بنابراین لازم است با توجه به رشد روز افزون مصرف انرژی و لزوم پرداختن به منابع پاک تامین انرژی چنین بسترسازی های در کشور ما هم صورت بگیرد.

به نظر می رسد اگر دولت مردان در حوزه دانش و تکنولوژی بیشتر توجه کنند و با شتاب بیشتری این چنین طرح هایی را دنبال کنند، ریشه بسیاری از مشکلات جامعه کنونی مان مانند معضلات زیست محیطی، آلودگی هوا و مصرف بی رویه انرژی و… برطرف شود چراکه گرفتاری های ما از این معضلات ناشی از یک سری افکار غلط است. ما نمی توانیم با چنین افکار نادرستی مشکلات مان را حل کنیم.ما برای رفع این مسایل نیاز به افکار نو داریم تا بدین گونه  به توسعه اقتصاد کشورمان کمک کنیم. در جامعه ای توسعه پایدار رخ می دهد که 3 عنصر اقتصاد، جامعه و زیست تجدید پذیر باشند به همین دلیل ما باید برای رسیدن به آن مرحله تلاش زیادی کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا