نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رییس انجمن صرع:کنترل و درمان صرع در ایران معادل کشورهای پیشرفته است

دکتر کورش قره گزلی روز پنجشنبه در سی امین همایش عمومی انجمن صرع ایران در گفت و گو با ایرنا در خصوص سن ابتلا به این بیماری افزود: شایع ترین محدوده سنی ابتلا به این بیماری کودکی و کهنسالی است، ولی این بیماری در تمام سنین از بدو تولد تا زمان مرگ نیز امکان بروز دارد. 
وی در مورد علایم این بیماری و تشخیص آن گفت: علت بروز بیماری، عارضه در قشر خاکستری مغز است و ممکن است عواملی مانند تومور مغزی ، سکته مغزی، ضربه های مغزی و تصادفات و عفونت های مغزی نیز باعث بروز این بیماری شوند. 
قره گزلی اظهار کرد: همچنین عوامل ناشناخته ژنتیکی که در ساختار قشر خاکستری مغز، اختلال ساختار و ساختمانی ایجاد کند نیز منجر به بروزعوامل تشنجی می شود. 
وی با اشاره به اینکه شایع ترین تظاهر این بیماری به صورت تشنج و حملات بیهوشی است، گفت: به بیماری صرع می توانیم به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کنیم و این پدیده اجتماعی معضلاتی به همراه خواهد داشت. 
وی افزود: عدم آگاهی از درمان مناسب بیماران، ارتباطات بیمار با اجتماع ، نحوه تحصیل بیمار، چگونگی بهداشت جسمی بیمار و ارتباطات روانی و اجتماعی بیمار با همسر و دوستان از معضلاتی است که به دلیل عدم آگاهی خانواده و اجتماع از این بیماری در کشور وجود دارد. 
قره گزلی یادآور شد: در مدیریت بیماری صرع باید خود بیمار و دیگران بیماری را بپذیرند. به بیمار به عنوان معلول که نیازمند ترحم است، یا به عنوان خاطی که در خصوص این بیماری گناه کار باشد نگاه نکنند؛ زیرا این بیماری ناخواسته بوده و فرد بیمار نقشی در آن نداشته است. 
وی ادامه داد: گاهی یک بیمار در سن کودکی مبتلا به عفونتی در مغز می شود و این عفونت عوارضی در پی دارد، که ممکن است تشنج یا صرع باشد و گاهی اوقات نیز ممکن است فرد دچار تومور مغزی شود و عوارض آن را به صورت تشنج تجربه کند؛ به همین دلیل مدیریت این عوامل و عوارض جزو مهمترین شاخصه هایی است که در این همایش به آن پرداخته شده است. 
وی افزود: عملا کنترل بیماری صرع در کشور معادل کنترل بیماری در کشورهای پیشرفته در حال انجام است و داروهایی که در ایران برای بیماری صرع در دسترس است و مورد استفاده قرار می گیرد، همانند کشورهای پیشرفته است. ابزارها و تکنیک های مورد استفاده برای تشخیص این بیماری کاملا در دسترس است و آنچه به عنوان هنر درمان در ایران می دانیم همانند کشورهای پیشرفته در حال انجام است. 
وی یادآور شد: اکنون بیش از800 هزار بیمار صرع در سنین مختلف در کشور وجود دارد. 
در همایش نیم روزه با عنوان 'چگونه صرع را مدیریت کنیم' ، مطالبی در خصوص زندگی روزمره با صرع، خانواده و فرد مبتلا به صرع ، مراقبت و بهداشت دهان و دندان و نیز نقش فرد مبتلا به صرع در ارتقاء کیفیت زندگی خود از سوی متخصصان و اساتید دانشگاهی مطرح شد. 
در این همایش از دو نفراز اعضای فعال این انجمن تقدیر شد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل