یک پژوهشگر دانشگاهی: ایرانی‌ها با کمبود شدید ویتامین "D و A" مواجه است

یک پژوهشگر برگزیده همایش ملی سلامت، با اشاره به نتایج طرح تحقیقاتی خود با عنوان "پورای 2" یا پژوهش در وضعیت ریزمغذی‌های ایران، گفت: این طرح نشان داد که جامعه با کمبود شایع ویتامین D و A مواجه است. در مقابل کمبود آهن و روی نسبت به 10 سال گذشته بهبود یافته بود.

دکتر فریدون سیاسی در گفت وگو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، آموزش و پژوهش را فعالیت اصلی خود در عرصه سلامت برشمرد و اظهار کرد: در سال های طولانی حضور در دانشگاه علوم پزشکی تهران علاوه بر تربیت تعداد زیادی دانشجوی ارشد و دکتری، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی نیز در ایستگاه‌های تحقیقاتی بهداشتی مختلف از جمله کرمان انجام داده‌ام و از طریق این ایستگاههای تحقیقاتی در جوامع روستایی و شهری در جهت یکپارچه سازی خدمات تغذیه در خدمات اولیه بهداشتی فعالیت گسترده ای صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: در همین رابطه چندین طرح تحقیقاتی برای اصلاح ارائه خدمات تغذیه در چارچوب خدمات اولیه بهداشتی و درمانی در خانه های بهداشت استان کرمان واقع در حاشیه شهر کرمان انجام شد که در آن از طریق پرسنل بهداشتی و درمانی این خانه های بهداشت، آموزش های مرتبط با تغذیه را به مادران ارائه دادیم.

این محقق با اشاره به نتایج مثبت این طرح در کرمان گفت: با اجرای این طرح و آموزش تغذیه به مادران، درصد تولد نوزادان کم وزن کاهش یافت.

دکتر سیاسی با بیان این که طرح دیگری را به اتفاق دکتر ملک افضلی در زمینه یکپارچه کردن فعالیت های منجر به بهبود تغذیه انجام دادیم، تصریح کرد: در این طرح با آموزش هایی که در سه شهرستان کشور ارائه شد، در جهت افزایش سواد تغذیه ای کشاورزی و کشت سبزیجات در خانه حرکت کردیم. نهضت سوادآموزی را نیز برای باسواد کردن مادران درگیر این طرح کردیم که نتیجه پایانی آن کاهش کوتاهی قد نوزادان و کمتر شدن سوء تغذیه در کودکان بود.

وی همچنین به آخرین طرح تحقیقاتی خود با عنوان "پورای 2" یا پژوهش در وضعیت ریزمغذی های ایران اشاره کرد وگفت: این طرح در سال 91 انجام شد و از آنجایی که 10 سال پیش از آن، طرحی مشابه توسط انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفته بود پورای 2 نامیده شد.

دکتر سیاسی با بیان این که دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان مجری طرح "پورای 2" محسوب می شود، اظهار کرد: وزارت بهداشت و همه دانشگاههای علوم پزشکی نیز در اجرای این طرح همکاری داشتند.

رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این طرح بر روی هفت گروه شیرخواران 15 تا 23 ماهه، کودکان شش ساله به تفکیک پسر و دختر، نوجوانان 12 تا 20 سال به تفکیک پسر و دختر، مادران باردار از ماه پنجم بارداری به بعد و میانسالان 40 تا 60 سال به تفکیک زن و مرد انجام شد.

وی در خصوص نتایج حاصل از این طرح تحقیقاتی گفت: این طرح نشان داد که جامعه با کمبود شایع ویتامین D و A مواجه است، در مقابل کمبود آهن و روی نسبت به 10 سال پیش بهبود یافته بود. همچنین نتایج نشان داد که کوتاهی قد شیرخواران 15 تا 23 ماهه و کودکان شش ساله در مقایسه با گذشته بهتر شده است.

دکتر فریدون سیاسی رییس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه پزشکی تهران، در همایش ملی سلامت به عنوان تلاشگر برترعرصه سلامت معرفی شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا