نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش 4 سانتیمتری سطح آب دریاچه ارومیه

محمد درویش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به گزارش چند روز گذشته ستاد دریاچه ارومیه تاکید کرد: با افزایش سطح آب این دریاچه طرحی با عنوان طرح به کاشت نیز اجرا شده است.
وی اظهار کرد: تغییر الگوهای کشت و آموزش جوامع محلی نیز توانسته است روند نگران کننده را در این بخش متوقف کند اما کار مهم تر زمانی اتفاق می افتد که گزینه های جایگزینی معیشتی را در این دریاچه معرفی کنیم.
درویش افزود: در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه از سال 1370 تا 1390 وسعت اراضی کشاورزی از 360 هزار هکتار به 380هزار هکتار اضافه شده است و اگر میانگین آب مورد نیاز برای هر هکتار اراضی کشاورزی را 10 هزار مترمربع در نظر بگیریم 3.6 دهم میلیارد مترمکعب برداشت آب به این حوزه تحمیل شده است.
وی یادآوری کرد: احداث 72 سد بر روی 11 رودخانه طی سال های گذشته، وجود 36 هزار حلقه چاه غیر مجاز و تبدیل تاکستان های کم مصرف آب به کشت محصولات پر مصرف معضلات کنونی را موجب شد که متهم اصلی آن نه تنها اقلیم و یا خشکسالی بلکه اقدامات دست بشر است.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های همگانی سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: بر اساس اعلام رئیس دپارتمان رسوب شناسی سازمان زمین شناسی ایران که به تازگی آزمایش هایی را از بستر خشک دریاچه ارومیه انجام داده اند بخش هایی از این دریاچه که خشک شده دست کم بین 25 تا 45 هزار سال گذشته هرگز خشک نبوده است.
این مسئول ادامه داد: برای تامین آب شرب لازم از زاینده رود آب شیرین کن های خورشیدی از طریق خلیج فارس و دریای عمان باید تامین شود و به هیچ عنوان نباید به دنبال گزینه هایی مانند طرح انتقال آب بود و علاوه بر آن باید میزان بار گذاری های صنعتی در پایین و بالا دست استان چهار محال و بختیاری کنترل شود.

***سرانه مصرف آب شرب ایرانیان در بین 250 تا 270 لیتر است
وی در ادامه سرانه مصرف آب شرب ایرانیان را در بین 250 تا 270 لیتر اعلام کرد و گفت: در صورتی که استاندارد آن باید بین 170 تا 180 لیتر باشد.
درویش افزود: باید به طور متوسط و عادی حداکثر از 20 درصد منابع آبی در سال استفاده کنیم که این رقم با توجه به گزارش وزارت نیرو به 85 درصد رسیده و این فوق العاده نگران کننده است و بنابراین همه باید مطابق با اصل پنجم قانون اساسی برای حفظ محیط زیست متحد باشیم.
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های همگانی سازمان محیط زیست کشور با ابراز نگرانی از مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: بین 80 تا 90 درصد منابع آبی در این بخش مصرف می شود.

*** 200 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در کشور وجود دارد 
درویش با بیان اینکه هم اکنون از مجموع حدود 760 هزار حلقه چاه در کشور 200 هزار حلقه چاه غیر مجاز است بیان کرد: بخش عمده این چاه ها به حوزه آبخیز دریاچه ارومیه اختصاص دارد که به نوبه خود به کاهش سطح آبهای زیر زمینی منجر شده است.
وی اظهار کرد: مصرف بی رویه آب به مشکلاتی نظیر نشست زمین و ایجاد فرو چاله ها منجر می شود و این آخرین مرحله بیابان زایی و غیرقابل برگشت است و نمی شود کاری برای آن انجام داد و بر این اساس باید تلاش کنیم دیگر مناطق کشور متاثر از این مشکلات نشوند.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای همگانی سازمان محیط زیست کشور راه حل رفع بحران آب را گرایش به سمت کاهش وابستگی معیشتی سرزمینی و معرفی گزینه هایی که کمترین وابستگی درآمد سرانه به آب و خاک را برای ایرانیان دارد، ذکر کرد.
وی استحصال انرژی خورشیدی، انرژی بادی و استفاده از مزیت های صنعت بوم گردی را از دیگر راههای برون رفت از این بحران بیان کرد.
درویش در ارتباط با استفاده از آبهای فسیلی میلیاردی نیز افزود : استفاده از آبهای فسیلی میلیاردی هیچ وقت جواب نداده و حتی این کار را در کشور عربستان انجام دادند که با بحران مواجه شدند و بر این اساس آبهای فسیلی در واقع تنظیم کننده لایه های زیرین زمین است و به هیچ عنوان نباید چنین ریسکی شود.
وی یادآوری کرد: در صورتی که به بحران کمبود آب رسیدیم می توان از تکنیک آب شیرکن های خورشیدی استفاده کرد چون در کنار منبع دائم آب خلیج فارس و دریای عمان هستیم و حتی آب فوق العاده زیادی هم در دریای خزر وجود دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل