استفاده از ماموگرافی های آنالوگ سبب تشخیص دیررس سرطان سینه می شود

دکتر تکتم بهشتیان روز چهارشنبه در حاشیه اولین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره سراسری سرطان سینه به خبرنگاران گفت: رادیولوژی نقش عمده ای در کمک به پزشکان و جراحان در تشخیص و تعیین محل دقیق تومورهای سرطانی دارد و در بسیاری از موارد در زمینه نمونه برداری و مداخلات پزشکی می تواند به جراحان کمک کند.
وی با بیان این که روش های درمانی و جراحی با استفاده از رادیوتراپی بسیار دقیق تر و حساس تر هستند و آسیب کمتری به بافت سینه وارد می کنند، افزود: به طور کلی می توان گفت که در حال حاضر هیچ جراحی نمی تواند به کمک رادیوتراپی در زمینه تشخیص و درمان سرطان اقدامی انجام دهد.
وی در زمینه وضعیت تجهیزات رادیوتراپی در ایران گفت: در حال حاضر بسیاری از دستگاه های ماموگرافی موجود در کشور و حتی در تهران به صورت آنالوگ هستند که کیفیت پایینی در تشخیص تومورهای سرطانی دارند. 
وی اظهار کرد: ما انتظار داریم که دولت و سایر نهادهای مالی کمک کنند تا دستگاه های ماموگرافی آنالوگ و قدیمی از سطح کشور جمع آوری شوند و دستگاه های ماموگرافی دیجیتال که دارای کیفیت بالا و استاندارد هستند، جایگزین آنها شوند. 
وی در توضیح اهمیت تجهیز مراکز تشخیصی و درمانی به دستگاه های ماموگرافی دیجیتال اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که دستگاه های قدیمی ایجاد می کنند به ویژه در افراد زیر40 سال به دلیل تراکم زیاد بافت سینه، تومور سرطانی تشخیص دقیقی داده نمی شود.
وی با بیان این که تقریبا در همه کشورهای دیگر دنیا ماموگرافی دیجیتال جایگزین آنالوگ شده، افزود: جایگزینی دستگاه های جدید به جای دستگاه های قدیمی در ایران اهمیت بیشتری می یابد چرا که سن ابتلا به سرطان سینه در کشور ما یک دهه کمتر از سایر کشورها است.
وی در مورد آسیب هایی ناشی از استفاده از دستگاه های قدیمی اظهار کرد: تبعات استفاده از ماموگرافی های نامناسب در سطح کشور، تشخیص دیررس سرطان سینه است این در حالی است که اگر بتوانیم از دستگاه های دیجیتال استفاده کنیم، می توانیم این سرطان را در مراحل بسیار پایین تر تشخیص و درمان آن را به موقع آغاز کنیم.
وی ادامه داد: هرچه اندازه تومورها به دلیل تشخیص دیرهنگام بزرگ تر شود، درمان ها قطعی نخواهد بود و تنها می توان به بهبود زندگی بیمار در سال های پایان عمر او کمک کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی در مورد برخی تصورات نادرست مبنی بر این که اشعه ماموگرافی می تواند ایجاد کننده سرطان در افراد سالم باشد، تاکید کرد: این تصور کاملا اشتباهی است چرا که تحقیقات صورت گرفته در سطح جهان ثابت کرده است که زنانی که طی 20 تا 25 سال هر ساله ماموگرافی انجام داده اند، میزان سرطان سینه در آنها با افرادی که ماموگرافی انجام نداده اند؛ تفاوتی ندارد. 
وی توضیح داد: میزان اشعه ای که ماموگرافی به بافت سینه می رساند از میزان اشعه ای که طی پرواز یک ساعته به بافت سینه یک زن می رسد، بسیار کمتر است و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که اشعه ماموگرافی هیچ نقشی در ایجاد سرطان سینه در زنان ندارد.
به گزارش ایرنا، هشتمین کنگره سراسری و اولین کنگره بین المللی سرطان سینه امروز (ششم آبان ماه) در مرکز همایش های کتابخانه ملی با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی آغاز به کار کرد. این همایش هشتم آبان ماه پایان می یابد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا