ضرورت ارتباط گیری دانشگاه با صنعت

به گزارش مهر، خسرو پیری پیش از ظهر یکشنبه در جلسه معارفه رئیس پارک علم و فن آوری استان اردبیل گفت: یکی از عناصر اساسی که می تواند کشور را در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت دهد شرکت های دانش بنیان است.

وی با اذعان به اینکه این شرکت ها قدرت تبدیل علم به ثروت را دارند، اضافه کرد: پارک های علم و فن آوری می توانند پل رابط صنعت و علم باشند و ارتباط دوسویه بین صنعت و علم را ایجاد کنند.

به گفته مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با وجود اینکه طی دهه گذشته پارک ها ایجاد شده اند اما تعداد شرکت های دانش بنیان برای تحقق نیازها کافی نیست.

پیری تعداد کل شرکت های دانش بنیان را هزار و ۵۰۰ مورد خواند و گفت: این در حالی است که در جامعه صنعتی حداقل ۸۰ درصد شرکت ها باید دانش بنیان شوند.

وی با بیان اینکه ورودی پارک های علم و فن آوری خروجی دانشگاه ها است، اضافه کرد: در کمال تاسف فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز توان لازم برای ایجاد شرکت های دانش بنیان را ندارند.

این مسئول معتقد است فارغ التحصیل دانشگاهی بیشتر به شکل آکادمیک تربیت می شود تا حرفه ای و اگر کشور به دنبال تحقق اهداف چشم انداز است باید به سمت توانمند سازی نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی گام بردارد.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تاکید دارد که این به این معنی نیست که دانشگاه از مسئولیت کار تحقیقاتی چشم پوشی کند و باید دانشگاه در کنار کار پژوهشی به فن آوری نیز توجه داشته باشد.

پیری معتقد است تا زمانی که دانشگاه ها در برنامه های راهبردی خود تحول ایجاد نکنند، خزانه پارک های علم و فن آوری که همان نیروی انسانی نوآور است خالی خواهد ماند.

وی در خصوص نحوه ورود به صنعت نوین اضافه کرد: در صنعت کشور نیازمند نوآوری هستیم و اداره صنعت در حال حاضر به شکل کلاسیک انجام می شود.

به گفته این مسئول در صنعت و فن آوری، نوآوری نداریم و این خلا باید از سوی متخصصان رفع شود و دانشگاه در بخش تحقیق و توسعه صنعت به شکل مطلوب ورود کند.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم نیاز دیگر را پشتیبانی دولت دانست و گفت: تجربه کشورهای پیشرفته اروپایی نشان می دهد که پشتیبانی دولت تا چه حد تاثیرگذار است.

پیری تاکید دارد که باید با پشتیبانی دولت شرکت های دانش بنیان در استان ها فعال شوند و از اساتید دانشگاهی و نیروهای محقق در توسعه این شرکت ها حمایت شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم از ایجاد شرکت های دانش بنیان حمایت می کند، اضافه کرد: در خود استان اردبیل باید نوآوری و فن آوری تواما اتفاق افتد.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم خواستار حمایت بخش دولتی در صدور مجوزها و فراهم سازی تسهیلات شد تا چنین شرکت هایی فعال شوند.

پیری با تاکید به مزیت های جغرافیایی استان اردبیل اضافه کرد: وزارت علوم به دنبال حمایت از شرکت های دانش بنیان در استان ها و حمایت از ایده های نوآورانه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا