فناوری همگرا، کلید شناخت کامل مغز

رییس پژوهشکده علوم شناختی با بیان این که مساله انبیک (فناوری های همگرا) در دستور کار ستاد علوم شناختی قرار دارد، گفت: انبیک با تجمیع علوم نانو، بیو، فناوری اطلاعات وعلوم شناختی درصدد بهبود زندگی وجلوگیری از آسیب‌های مغزی است که در این راستا به این مساله توجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر کمال خرازی با تاکید بر این که علوم شناختی با همکاری سایر رشته‌ها موجب تحول در زندگی بشر خواهد شد، افزود: در این راستا امید است تا فناوری‌ها و دانشگاه‌های هم‌گرا به بهبود زندگی انسان منتهی شود و این تلاشی است که اندیشمندان و دانشمندان جهان در قرن بیست و یکم با جدیت به دنبال آن هستند تا تحولی در دانش بشری به عنوان انقلاب فکری ایجاد کنند.

وی، علوم شناختی را دانشی جدید عنوان کرد واظهار داشت:‌ امروزه هر فردی در رشته‌ی خاصی تخصصی دریافت می‌کند و نسبت به سایر رشته‌ها احاطه ندارد و این آفتی است که به ویژه در حوزه علوم پزشکی بسیار مشهود است.

خرازی با انتقاد از تفکیک میان علوم و رشته‌های جدید خاطرنشان کرد: امروزه به برکت فناوری اطلاعات تلاش بر این است تا مجموعه دانش‌های پایه و طبیعی تجمیع شود و خدمات ارزنده‌ای به جامعه بشریت ارائه کند.

وی، علوم طبیعی همگرا با فناوری‌های نانو و اطلاعات را از دستاوردهای محققان برای تجمیع علوم ذکر کرد و ادامه داد: از این رو مساله ان‌بیک (NBIC) مطرح شده است که این مساله با همگرا کردن فناوری‌های نانو، بیو و فناوری اطلاعات و علوم شناختی به صورت کل‌نگر به انسان و به ویژه مغز انسان توجه دارد.

وی با تاکید بر این که مغز انسان هم پردازشگر است و هم با فناوری نانو و علوم شناختی سر و کار دارد، گفت: با تجمیع و یکپارچه سازی این علوم می‌توان مغز انسان را شناخت.

رییس پژوهشکده علوم شناختی ابزار تحقیقات در انبیک را کامپیوتر، شبکه‌های عظیم مغزی و نحوه اتصال آن با نورون‌ها، نانو فناوری، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات ذکر کرد و یادآور شد: با استفاده از این فناوری‌ها و ابزارها می توانیم با شناخت کامل مغز انسان را به کمال برسانیم.

وی با تاکید بر این که حوزه انبیک در دستور کار ستاد علوم شناختی قرار دارد، گفت: در حال حاضر کاستی‌های شناختی در زندگی صنعتی امروز ما به شدت رو به افزایش است به گونه‌ای که مشاهده می‌شود زندگی ماشینی هر چند که موجب راحت‌تر شدن حیات انسان شده ولی انسان را دچار بیماری‌های عصبی و روانی چون آلزایمر، عدم تمرکز و سایر مشکلات ذهنی کرده است. انبیک به بهبود زندگی و جلوگیری از پیشرفت این بیماری‌ها کمک می‌کند.

رییس پژوهشکده علوم شناختی در عین حال خاطرنشان کرد: برای استفاده از این حوزه باید جنبه‌های اخلاق زیستی توجه شود تا به مشکلات آتی برخورد نکنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا