کشتی اقیانوس پیما به زودی وارد مرحله تحقیقات میدانی می‌شود

 ذخایری که می توانند نقش مهمی در توسعه اقتصادی جوامع بشری داشته باشند از اینرو کشورهای پیشرو درصدد هستند با بکارگیری ابزارها و آخرین تکنولوژی های روز به این ذخایرعظیم آبی دست یابند. یکی از راه های دستیابی به این ذخایر، ساخت کشتی های اقیانوس پیمای تحقیقاتی است.

در حال حاضر جدا از جوامع پیشرو جهان، کشورهای خاورمیانه ای نیز مجهز به این کشتی های تحقیقاتی هستند. ضرورت چنین امری و عقب نیافتادن از این قافله علم و رقابت اقتصادی باعث شد سال 88 ، طرح ساخت اقیانوس پیمای تحقیقاتی به منظور مطالعه و شناسایی ویژگی‌ آب‌ها همچون ترکیبات فیزیکی، شیمیایی، آلودگی‌ها، جریان‌های موج، باد و… و بهره مندی از منابع معدنی و زیستی دریاها به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارایه و در نهایت عملیات ساخت آن طی توافق نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1390 آغاز شود.

طی چند سال اخیر چرایی علت ساخت و اما واگرهای زمان به تاخیر افتادن آن به آب های آزاد یکی از داغ ترین مباحثی بود که خبرنگاران پیگیرآن بودند. پیگیری‌های خبرنگار سینا پرس حاکی از آن است که فعالیت رسمی این کشتی تحقیقاتی همزمان با ایام مبارک دهه فجر آغاز خواهد شد.

شناوری مجهز و بومی

دکتر عباس نوبختی، مدیر پروژه این طرح گفت: این کاوشگر قادر است علاوه بر 45 روز ماندگاری در دریا، لایه های بسیار عمیق اقیانوس را مورد مطالعه خود قرار دهد؛ اینک شناورهای موجود در کشور قادر به انجام این کار نیستند.

وی افزود: همچنین ویژگی های دینامیکی این شناور، مشابه سایر شناورهای در حال استفاده در جهان است و از این نظر تفاوتی با دیگر شناورهای تحقیقاتی و اقیانوس پیماهای ساخته شده در غرب وجود ندارد و این موضوع را می توان افتخاری بزرگ برای کارشناسان و متخصصان فعال در این حوزه دانست.

وی اظهار کرد: کشتی اقیانوس پیما هم اکنون در بندر عباس، حوضچه کشتی سازی خلیج فارس به آب انداخته شده است و تقریبا تمام کارهای آن تکمیل شده است؛ تنها7-8 درصد از اتمام کارهای آن باقی مانده است که انشاء ا… پس از انجام تست های دریایی و انجام مقدمات اولیه و تکمیل و نصب تجهیزات آن برای انجام کارهای تحقیقاتی وارد آب های خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند می شود.

وی بیان کرد: تجهیزات مورد نیاز این کشتی 3 دسته هستند. هم اکنون تجهیزات مربوط به خود شناور و ناوبری آن نصب شده و مشکلی پیرامون آن وجود ندارد. تجهیزات اقیانوس شناسی نیز دارای یک سری پرتابل‌هایی برای استفاده آزمایشگاه ها است. ما به این تجهیزات نیز مجهز هستیم.

تنها7-8 درصد از اتمام کارهای کشتی اقیانوس پیما باقی مانده است که انشاء ا… پس از انجام تست های دریایی و انجام مقدمات اولیه و تکمیل و نصب تجهیزات آن برای انجام کارهای تحقیقاتی وارد آب های خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند می شود.

نوبختی هزینه عملیاتی این شناور را با توجه به نرخ سوخت بالا دانست و گفت: این شناور تحقیقاتی ماهانه معادل 300 میلیون تومان سوخت نیاز دارد. تامین این مقدار بودجه خارج از توان پژوهشگاه است بنابراین ما در تلاشیم با مراجع رسمی این بودجه را تامین کنیم.

وی به مقایسه این شناور اقیانوس پیما نسبت به کشورهای همسایه پرداخت و افزود: هم اکنون کشور ترکیه حدود 8تا 11 شناور تحقیقاتی دارد. کشور کویت و قطر نیز مجهز به شناورهای تحقیقاتی هستند منتها فناوری ساخت این شناور در کشور ما بومی شده است.

انجام تحقیقات 45 روز در آب های هند و عمان

آراز مارامایی، مشاور و کارشناس این طرح کلان نیز درباره خصوصیات این کشتی تحقیقاتی گفت: این شناور تحقیقاتی با 50مترطول،10مترعرض و 12 مترارتفاع و 5/3 آبخور و 4آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 40 تا45 روز با ظرفیت 28 نفر(12خدمه وتکنسین کشتی و 16 نفرمحقق) سوار بر آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند حدود 3هزار مایل دریایی را طی و کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند.

وی افزود: این شناور در تعدادی از شاخه ‏های اقیانوس ‏شناسی از جمله فیزیک، شیمی، زمین‏شناسی، زیست‏ شناسی، محیط زیست، هواشناسی، ژئوفیزیک و نقشه برداری دریایی فعالیت خواهد کرد.

وی همچنین به عمده ماموریت اصلی این کشتی تحقیقاتی پرداخت و گفت: نمونه برداری رسوب، تعیین غلظت و شوری، آنالیز جریان‌ها، بررسی دما و چگالی، شناسایی و چگونگی شکل گیری معادن، شناسایی بستر دریاها برای عملیات لوله کشی و انتقال گاز و نفت، بررسی نشت سکوهای نفتی، آنالیز گونه‌های بومی از مهمترین ماموریت‌هایی هستند که برای این کشتی تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا